Annons:
Fredrik Adolfsson är personlig utan att ta det personligt
”Det bästa med mitt jobb är att möta människor och att jag alltid har roligt på jobbet. Allra roligast är det när det rörigt men hanterbart.” Det berättar Fredrik Adolfsson, tågvärd på SJ.
Om Fredrik Adolfsson
Tågvärd
- Karriär: Fredrik Adolfsson har jobbat i branschen i 19 år, de senaste åren på SJ och då främst på X2000. Tidigare var han på Öresundstågen.
- En vanlig dag på jobbet: Jag gör allt möjligt, letar efter saker, löser problem och tar inte sällan hand om barn. Jag står i första ledet när någon är bekymrad över något. Vi tågvärdar är där för att hjälpa resenärerna. Jag har aldrig tidigare haft sådant mandat som nu. Jag får lov att gå utanför min box och ta initiativ och jag behöver inte vara rädd för att göra det.
När man åker med ett tåg som Fredrik Adolfsson jobbar på, är det svårt att missa honom. Man blir sedd och ompysslad som resenär och man ser också tydligt att Fredrik tycker om sitt jobb och är stolt.
Vad är det bästa med ditt jobb?
”Alla möten med människor, i allt från ett tillfälle i dörren till långa samtal i bistron. Jag tycker mycket om att träffa människor. Det är så många öden och situationer, någon är på väg till ett möte, en annan ska ta körkort, börja nytt jobb eller är på väg till en begravning. Och alla dessa människor åker tåg, från de rikaste rika till de fattigaste fattiga – och jag får vara med och påverka, hjälpa och vara en del i deras liv för en kort stund.”
Jag passar barn när mamma går på toaletten och jag hjälper människor hem när tåget inte går som det ska och löser vad det nu är som behöver lösas.
Fredrik Adolfsson, tågvärd SJ AB
”Jag passar barn när mamma går på toaletten och jag hjälper människor hem när tåget inte går som det ska och löser vad det nu är som behöver lösas.”
När är det som roligast på jobbet?
”Jag har alltid roligt på jobbet och jag trivs nog nästan bäst när det är lite rörigt, men ändå hanterbart. Situationen med frukosten på X2000 i första klass tycker jag är extra kul, då får jag allt från en kort sekund till flera minuter med alla resenärer.”
När är det som tuffast?
”Det var röriga år på Öresundstågen för några år sedan, men nu på SJ har jag det fantastiskt kul. Tuffast är det när jag inte kan nå fram och inte kan lösa problemet, eller när vädrets makter är emot oss. Det är tufft för jag vill ju kunna göra ett bra jobb och gå hem och känna att jag har lyckats. Men, även om jag inte når hela vägen ibland så får jag ändå en klapp på axeln av kollegor och kunder och ledare och då känns det bra ändå.”
Fredrik Adolfsson är tågvärden som med Malmö som bas tar hand om både resenärer och tåg hos SJ. “Att kunna vara personlig utan att ta det personligt är nyckeln för att klara mitt jobb”, avslöjar han. FOTO: SJ AB
Vilka saker skulle du säga är viktigast för att lyckas bra med ditt jobb?
”Att se kunden och resenären som individer och att kunna se att du behöver möta varje person på den plats den är. Det tar tid att lära sig vara personlig utan att ta saker personligt. Du måste varje dag vinna tillit från var och en.”
Vad är största förändringen under dina 19 år vid järnvägen?
”Den tydliga viljan att resa klimatsmart. Förr var det pengar som styrde nu är det viljan att bidra genom att åka miljösmart. Det har också blivit bättre med anslutningar och samarbeten.”
Annons:
“Att behålla lugnet när det är rörigt och att hålla isär saker. Du måste komma ihåg att man som kund är arg på min uniform och inte på mig som person. Kan du hålla den skillnaden levande är det enklare att vara professionell och samtidigt närvarande. Samtidigt ska du hänga av dig uniformen när du kommer hem och då ska också det som varit mest utmanande stanna på jobbet.”
Vad är viktigt framåt för järnvägen?
”Att vi bygger vidare på de allt bättre anslutningarna och bättre samarbetena, både inom landet men också ute i Europa. Det måste bli lättare att komma ut i världen, det måste gå att åka från Åseda till Köln, likväl som från Malmö till Hamburg.”
Om en vän ber dig att beskriva ditt jobb, vad säger du då?
”Jag tar hand om kundmöten och sen har jag några bisysslor. Det ger mig energi att samtala med folk.”
Vad brinner du för utanför jobbet?
“Min fritid, mina ungar och mina hundratusental bin. Jag är biodlare och har åtta samhällen. Det är en bra plats att öva på att behålla lugnet. Jag är också svärmfångare och har ofta jour. Ibland blir det att dra direkt efter jobbet när någon bisvärm flugit iväg.”
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av det här:
Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Anton Dagner: Jag lär mig något nytt varje dag
Anton Dagner jobbar på Vossloh Nordic Switch Systems i Ystad som konstruktör och har jobbat där sedan han avslutade sin gymnasieutbildning 2022.
En levande järnväg – 40 år efter nedläggning
Den 19 augusti 1984 var sista dagen som SJ trafikerade den smalspåriga järnvägen Västervik–Hultsfred–Växjö. Banan lades ner trots stora protester, men järnvägen mellan Västervik och Hultsfred kom att överleva.
Järnvägsmuseet åter öppet
29 juni återöppnas Järnvägsmuseet i Gävle. Det har varit stängt för renovering sedan 2017. Besökarna välkomnas av en elegant nybyggd entrébyggnad, flankerad av två glänsande orange X5-vagnar. I det sanerade lokstallet finns sex ombyggda hallar som visar järnvägens historia och utveckling.