Annons:
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Norska Jernbanedirektoratet sätter stopp föt SJ:s planer på att förlänga trafiken med nattågen mellan Stockholm och Duved till och från Trondheim. SJ:s nattåg tDuved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Beskedet kom som en chock för Jonas Andersson (S), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen.
”Skulle det här stämma så är det sämsta tänkbara beslutet”, sade han till SVT Jämtland på onsdagseftermiddagen.
”Det innebär att resenärerna även i fortsättningen måste byta tåg i Storlien.”
Oförändrad trafik på Meråkersbanan
Jernbanedirektoratet har beslutat att dagens trafik, med SJ Norge som operatör, ska fortsätta till år 2028 trots att elektrifieringen av Meråkersbanan mellan Trondheim och Storlien blir klar om några veckor.
Det regionala tågtrafikbolaget Norrtåg hade hoppats få köra direkta regionaltåg mellan Sundsvall och Trondheim via Ånge, Östersund och Åre tre gånger om dagen i vardera riktningen.
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
Annons:
Snart klart med tåg till Trondheim
Senast i december nästa år hoppas SJ få köra tåg mellan Stockholm och Trondheim. Nattågen och ett Intercity-tåg mellan Stockholm och Duved förlängs troligen när elektrifieringen av järnvägen mellan Storlien och Trondheim och en överenskommelse med Jernbanedirektoratet är klara.
SJ har velat köra nattågen mellan Stockholm och Duved vidare till och från Trondheim och ett dagligt Intercity-tåg mellan Stockholm och Trondheim.
Men Jernbanedirektoratet har efter dialog med det svenska Trafikverket och med Norrtåg beslutat att säga nej till genomgående trafik.
Enligt den marknadsundersökning som Jernbanedirektoratet lät genomföra 2022 var 89 procent av resorna över gränsen regionala resor som inte berörde Stockholm.
”För dyrt med fjärrtågstrafik”
Enligt Jernbanedirektoratet skulle det dessutom bli för dyrt att upphandla fjärrtågstrafik med hänsyn till potentialen i marknaden.
SJ Norge kommer att få disponera två bimodala tåg av type 76 på Meråkersbanan i stället för de dieseltåg av type 93 som nu används.
Jernbanedirektoratet anser att användningen av bimodala tåg som kan köras både på el under kontaktledning och på dieselolja på icke-elektrifierade sträckor uppfyller målet om utsläppsfri trafik på Meråkersbanan.
Norrtåg inte förvånat
Joakim Berg, vd i Norrtåg, är inte förvånad över Jernbanedirektoratets beslut.
”Det är bra att Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken”, säger han.
”Vi vill ju se tre dagliga tåg i varje riktning men nu får det bli två tågpar med anslutning till våra tåg i Storlien några år till. Vi hoppas på utökad trafik från 2028.”
Medan Joakim Berg ser Jernbanedirektoratets ställningstagande som ett ”icke-beslut” anser Jan Kyrk, affärschef på SJ, att det snarare är ett kortsiktigt beslut.
”Ett kortsiktigt beslut”
”Vi hoppas och tror att Jernbanedirektoratet fastnar för en annan lösning 2028 när vi kan sätta in snabbtåg mellan Stockholm och Trondheim”, säger Jan Kyrk.
SJ hade presenterat ett komplicerat upplägg med fortsatt loktågstrafik för nattågen, ett Intercity-tåg och ett regionaltåg för den gränsöverskridande tågtrafiken 2026–2028.
”När vi kan köra motorvagnståg utan växling i Duved mellan Stockholm och Trondheim blir det lättare att genomföra trafiken samtidigt som restiderna blir betydligt kortare”, säger Jan Kyrk.
”Då tror jag Jernbanedirektoratet också ser fördelen med och marknaden för genomgående fjärrtåg.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
SJ renoverar 21 sittvagnar
I februari nästa år ska SJ:s 21 mörkblå första- och andra-klassvagnar vara renoverade. Men det blir ingen ommålning utvändigt.
Två lokförarutbildningar stoppas
Lokförarutbildningarna i Kristinehamn och Nässjö stoppades på torsdagseftermiddagen 6 november av Transportstyrelsen. Det är ännu oklart vad som kommer att hända eleverna.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.





