Annons:

Publicerad: 2024-08-17

Järnväg genom Timrå utreds på nytt

Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.

Utmaningarna ligger i den fysiska miljön och en osäkerhet med en järnväg nära Sundsvall Timrå Airport. Dessutom skulle den valda korridoren innebära långa stopp i nuvarande person- och godstrafik under själva byggtiden.

“Vi vill kunna bygga en modern järnväg som når upp till rätt standard för att tågen ska kunna gå i högre hastigheter och därmed minska restiden, därför har vi fattat beslut om att göra en ny utredning”, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket

Den nya utredningen avser sträckningen mellan Birsta och Bye genom Timrå och ska påbörjas under 2025 och vara klar under 2027. För att inte hindra övrig utveckling i Timrå kommun är det viktigt att utredningen preciserar både den befintliga korridorens utbredning och den eventuellt nya korridoren så långt det är möjligt.

I en avsiktsförklaring med Timrå kommun har Trafikverket kommit överens om ansvar och samarbetsformer för det fortsatta arbetet.

Trafikverket finansierar utredningen

Trafikverket gjorde 2014 ett val av framtida dragning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand. Under perioden 2022–2024 har ett arbete med en fördjupad utredning pågått längs sträckan. Utredningen visar att på stora delar av sträckan mellan Birsta och Bye går det inte att uppnå målstandarden på 250 km/h och en önskvärd restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall, med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.

“Trafikverket finansierar hela utredningen och kommunen ansvarar för att bidra med underlag och med samverkan i den kommunala planeringen”, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket

Den nya utredningen blir underlag till Trafikverkets långsiktiga planering och ligger till grund för utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg. Befintlig korridor gäller tillsvidare till det eventuellt blir ett beslut om ny korridor, tidigast 2027.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

Notis

Northrail satsar på Skandinavien

Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.