Annons:
Järnväg i hamn i Norrköping
Den 7 september invigdes en ny hamndel i Pampushamnen i Norrköping. Utbyggnaden sker på uppdrag av Norrköpings kommun och är en satsning på cirka 1,3 miljarder. I och med utbyggnaden kan hamnen ta emot större fartyg, ökade godsvolymer och hantera en mer effektiv logistik.
Parallellt med investeringarna i hamninfrastrukturen så har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen, Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
– Norrköpings geografiska läge har möjliggjort stadens resa till att bli ett av Sveriges starkaste logistiknav, där vi som hamn är en viktig hörnsten. Norrköpings Hamns styrka är att vi har en bra balans i våra godsflöden och mellan import och export. Våra framgångar speglar våra kunders framgångar och den här regionens styrka, säger Magnus Grimhed marknads- och försäljningschef.
FOTO: Andreas Carlsson, Nofont Studio
ANNONS:
Fler notiser
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Låg bro försenar elektrifiering
Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.
Det krävs större satsningar på järnvägen
I Trafikverkets nyligen presenterade inriktningsunderlag för transportsystemet saknas den järnvägssatsning EU efterlyser.
“Knyt ihop Ostlänken med Jönköping”
En ny rapport som Region Jönköpings län och Region Östergötland låtit ta fram visar på samhällsnyttan med att knyta ihop Ostlänken med Jönköping.



