Annons:
Järnväg i hamn i Norrköping
Den 7 september invigdes en ny hamndel i Pampushamnen i Norrköping. Utbyggnaden sker på uppdrag av Norrköpings kommun och är en satsning på cirka 1,3 miljarder. I och med utbyggnaden kan hamnen ta emot större fartyg, ökade godsvolymer och hantera en mer effektiv logistik.
Parallellt med investeringarna i hamninfrastrukturen så har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen, Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
– Norrköpings geografiska läge har möjliggjort stadens resa till att bli ett av Sveriges starkaste logistiknav, där vi som hamn är en viktig hörnsten. Norrköpings Hamns styrka är att vi har en bra balans i våra godsflöden och mellan import och export. Våra framgångar speglar våra kunders framgångar och den här regionens styrka, säger Magnus Grimhed marknads- och försäljningschef.
FOTO: Andreas Carlsson, Nofont Studio
ANNONS:
Fler notiser
Ny satsning på järnvägstrafiken
Regeringen satsar ytterligare en miljard kronor till den regionala kollektivtrafiken, ytterligare 750 miljoner kronor i miljökompensation till godstågstrafiken och 30 miljoner kronor på ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken.
Normal fart på Ådalsbanan inom två veckor
De tillfälliga hastighetsnedsättningarna vid plankorsningarna på Ådalsbanan kan försvinna tidigare än beräknat. Trafikverket beslutar i veckan om en mer optimistisk tidsplan för implementering av ny mjukvara.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Inlandsbanan kan få nytt liv
Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.



