Annons:
Järnväg i hamn i Norrköping
Den 7 september invigdes en ny hamndel i Pampushamnen i Norrköping. Utbyggnaden sker på uppdrag av Norrköpings kommun och är en satsning på cirka 1,3 miljarder. I och med utbyggnaden kan hamnen ta emot större fartyg, ökade godsvolymer och hantera en mer effektiv logistik.
Parallellt med investeringarna i hamninfrastrukturen så har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen, Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
– Norrköpings geografiska läge har möjliggjort stadens resa till att bli ett av Sveriges starkaste logistiknav, där vi som hamn är en viktig hörnsten. Norrköpings Hamns styrka är att vi har en bra balans i våra godsflöden och mellan import och export. Våra framgångar speglar våra kunders framgångar och den här regionens styrka, säger Magnus Grimhed marknads- och försäljningschef.
FOTO: Andreas Carlsson, Nofont Studio
ANNONS:
Fler notiser
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen
Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.



