Annons:

Publicerad: 2025-01-17

Kort väntan på lång vagn

På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börja trotjänarna M29 att skrotas.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Det vita bandet satt 33 meter från fronten och markerade längden på de hittills längsta spårvagnarna i Göteborg, Bijan Zainali, ordförande i Västtrafiks styrelse, Maria Signal Martebo, vd i Alstom Sverige och Johanna Hector Lund, ordförande i styrelsen för Göteborg spårvägar fick hjälp av framtidens spårvagnsresenär för att klippa bandet.

”Det är riktigt trångt i centrala Göteborg och egentligen skulle vi behöva köra färre bussar och färre spårvagnar”, säger Lars Backström, vd i Västtrafik.

”Men med längre spårvagnar kan vi köra fler resenärer med oförändrat antal eller till och med något färre turer. Trängseln på spåren minskar samtidigt som fler kan åka med oss.”

Plats för 303 passagerare

De nya 45 meter långa spårvagnarna rymmer 303 passagerare varav 111 sittande och övriga stående. Det är 30–35 fler sittplatser än i M33:orna som satts i trafik de senaste åren och 75 fler än de gamla M29:orna som varit i trafik i över 50 år.

Men under många år kördes tre vagnar av de äldre typerna M25, M28 och M29 trippelkopplade och de kunde då med 45 meters totallängd härbärgera lika många sittande resenärer som de nya långa vagnarna.

”Men då kunde man inte gå genom hela spårvagnståget och hitta en ledig sittplats”, säger Lars Backström.

Byggs av Alstom och Kiepe

De 45 meter långa M34-vagnarna levereras liksom de 33 meter långa M33:orna av Alstom och Kiepe Electric.

M33:orna har visat sig fungera väldigt väl och har inneburit ett ordentligt lyft för såväl resenärer som förare.

”Jag är underväldigad” säger föraren Mats Bergstrand som på fredagen körde invigningsturen mellan Centralstationen och vändhållplatsen Nymånegatan i Kortedala för politiker, tjänstemän och journalister.

”Fungerar lika bra som vi trodde”

”Det betyder att M33 och M34 fungerar precis lika bra som vi trodde. Arbetsmiljön är fantastiskt bra. Pådrag, broms, dörrar och värme fungerar klockrent.”

”Det enda klagomålet jag hört från några kollegor är att de tycket förarhytten är lite trång.”

På fredagen kördes en invigningstur mellan Drottningtorget och Nymånegatan med den nya 45 meter långa spårvagnen.

Annons:

Skillnaden mellan att köra M34 och M33 är försvinnande liten.

”Man blir lite förvånad när man tittar i backspegeln och ser hur fantastiskt långt det är till vagnen tar slut”, säger Mats Bergstrand.

Två spårvagnar i månaden till Göteborg

Enligt Maria Signal Martebo, vd i Alstom Sverige, kommer Alstom i samarbete med Kiepe att leverera två spårvagnar i månaden till Göteborg.

”De fyra första är i Göteborg, den femte kommer i februari och den 60:e och sista kommer sommaren 2027”, säger hon.

”Vi ser inte samma explosionsartade utveckling av antalet spårvägsstäder i Europa som för 20–30 år sedan men de flesta spårvägsstäderna skaffar fler vagnar och vi får trots allt en del nya städer som skaffar spårväg, som Uppsala.”

”Vi ser också en utveckling mot längre vagnar”, säger Maria Signal Martebo.

“En vagn som M34 rymmer ju 300 passagerare jämfört med 200 för en vagn på 30 meter som hittills varit dominerande. Det för att många fler kan resa miljövänligt och klimatsmart med kollektivtrafiken.”

Ännu längre vagnar till Berlin

De nya 45 meter långa spårvagnarna i Göteborg kommer snart att övertrumfas av 52 meter långa spårvagnar från Alstom till Berlin.

Budapest har sedan flera år 56 meter långa spårvagnar från CAF på en linje och Skoda har planerat att bygga 60 meter långa spårvagnar.

”Med 45-50 meter långa vagnar når man nog gränsen för hur långa spårvagnar kan vara för att kunna framföras i stadskärnorna”, säger Björn Asplund, kundansvarig på Alstom Sverige.

Han tycker att arbetet med de nya långa vagnarna till Västtrafik flutit på bra.

Snabbt jobbat på Transportstyrelsen

”Vi fick godkännandet av Transportstyrelsen för trafik med betalande resenärer 19 december efter en mycket snabb handläggning”, säger han.

”Produktionen flyter på bra i de olika Alstom-enheterna och ett stort antal vagnar håller på att slutmonteras vid vår anläggning i Bautzen.”

Ett spårvagnståg med de då nästan nya M29:orna 815, 845 och 826 i trafik på Södra Hamngatan 21 februari 1974. 45 meter spårvagnar med plats för 108 sittande passagerare, tre färre än dagens nya spårvagnar. FOTO: Lennart Nilsson
De nya spårvagnarna har uttag för USB-A och USB-C vid sittplatserna.

De nya, långa spårvagnarna ska till att börja med trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen och efter sommaren linje 5 mellan Länsmansgården och Östra sjukhuset.

I takt med att spårvagnshållplatserna förlängs för att klara de långa vagnarna sätts de in på övriga linjer.

Äldsta vagnarna ur trafik 2026–2027

”Under tredje eller fjärde kvartalet nästa år börjar vi ta M29:orna ur trafik”, säger Bülent Esenteg, chef för fordon och utsättning (Head of department Fleet Operations) på Göteborgs Spårvägar.

”De nya vagnarna innebär ju en väsentlig skillnad för tillgängligheten i alla avseenden”, säger han.

”Dels blir det plats för fler i kollektivtrafiken, dels får alla med olika rörelsehinder och med barnvagnar och mycket att bära betydligt lättare att komma på och av de nya vagnarna är de drygt 50 år gamla M29:orna.”

Bättre värme, bättre kyla och USB-C

De nya vagnarna har också större flexibla ytor med plats för fler resenärer med barnvagnar, rullstolar eller större bagage. Alla sittplatser är utrustade med uttag för USB och USB-C.

M34:orna har också försetts med bättre utrustning för att klara värmen på sommaren och kylan på vintern. Varje vagnsmodul har ett eget aggregat för att klimatet ska vara behagligt oavsett årstid.

”Jag hoppas och tror att resenärerna kommer att gilla de nya vagnarna”, säger Bülent Esenteg

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider

Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

Nyhet

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan

SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Nyhet

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.