Annons:
Krogen eldhärjad
En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall
Snälltågets restaurangvagn R7 5633 skadades svårt vid branden och släckningsarbetet natten till onsdag förra veckan. Det är oklart om den kan repareras.
Klockan 00.55 natten till onsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en restaurangvagn på personbangården. Tolv minuter senare stoppades tågtrafiken mellan Triangeln och Burlöv via Malmö C.
Räddningstjänsten gick in med rökdykare i vagnen och kunde ganska snabbt släcka elden.
”Men skadorna är ganska omfattande och det är tveksamt om det går att reparera vagnen”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Oklart hur branden uppstod
”Men vi har ännu inte hunnit genomföra någon ordentlig genomgång av vagnen och vi vet ännu inte hur branden uppstod.”
Vagnen som brandskadades var en av Snälltågets restaurangvagnar som marknadsförs som Krogen, R7 5633.
Vagnen är byggs av Strömmen i Norge 1968 för de norska statsbanorna NSB som en andraklass sittvagn B3 25615. Vagnen byggdes 2003 om till restaurangvagn av MI Trans i Drammen för Connex som använde den och sex andra likande ombyggda vagnar i nattågen mellan Göteborg respektive Stockholm och Luleå respektive Narvik.
Har använts mellan Malmö och Storlien
Snälltåget har använt den aktuella vagnen i dagtågen mellan Malmö och Stockholm och i nattågen mellan Malmö och Storlien.
Annons:
Snälltåget har en likande vagn, R7 3634, och tre tidigare tyska restaurangvagnar.
”Det var tur i oturen att branden inträffade nu när vi just avslutat vintersporttrafiken till Österrike”, säger Marco Andersson. ”Vi behöver tre till fyra restaurangvagnar för dagens trafik och klarar på kort sikt trafiken utan den skadade vagnen.”
”Men till nästa vinter behöver vi ytterligare en restaurangvagn.”
Finns begagnade restaurangvagnar
Det finns ett antal restaurangvagnar i Sverige som just nu inte utnyttjas, bland annat en före detta SJ-vagn hos Tågab och samma typ av vagnar som den brunna vagnen hos Skandinaviska Jernbanor som inte bedrivit tågtrafik på flera år.
Snälltåget köpte dessutom 2023 ett antal äldre österrikiska sittvagnar som företaget under en tid hyrt från Locomore. En av dem har tidigare fungerat som kioskvagn.
”Dessutom har ju tyska DB ställt av ett ganska stort antal restaurangvagnar de senaste åren som bör vara till salu”, säger Marco Andersson.
”Det borde gå att lösa probelmet.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och på SJ.
Inget nattåg Malmö–Basel
Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.



