Annons:

Publicerad: 2025-03-31

Krogen eldhärjad

En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.

Text: Ulf Nyström  Foto: Linus Hall

Snälltågets restaurangvagn R7 5633 skadades svårt vid branden och släckningsarbetet natten till onsdag förra veckan. Det är oklart om den kan repareras.

Klockan 00.55 natten till onsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en restaurangvagn på personbangården. Tolv minuter senare stoppades tågtrafiken mellan Triangeln och Burlöv via Malmö C.

Räddningstjänsten gick in med rökdykare i vagnen och kunde ganska snabbt släcka elden.

”Men skadorna är ganska omfattande och det är tveksamt om det går att reparera vagnen”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Oklart hur branden uppstod

”Men vi har ännu inte hunnit genomföra någon ordentlig genomgång av vagnen och vi vet ännu inte hur branden uppstod.”

Vagnen som brandskadades var en av Snälltågets restaurangvagnar som marknadsförs som Krogen, R7 5633.

Vagnen är byggs av Strömmen i Norge 1968 för de norska statsbanorna NSB som en andraklass sittvagn B3 25615. Vagnen byggdes 2003 om till restaurangvagn av MI Trans i Drammen för Connex som använde den och sex andra likande ombyggda vagnar i nattågen mellan Göteborg respektive Stockholm och Luleå respektive Narvik.

Har använts mellan Malmö och Storlien

Snälltåget har använt den aktuella vagnen i dagtågen mellan Malmö och Stockholm och i nattågen mellan Malmö och Storlien.

Annons:

Snälltåget har en likande vagn, R7 3634, och tre tidigare tyska restaurangvagnar.

”Det var tur i oturen att branden inträffade nu när vi just avslutat vintersporttrafiken till Österrike”, säger Marco Andersson. ”Vi behöver tre till fyra restaurangvagnar för dagens trafik och klarar på kort sikt trafiken utan den skadade vagnen.”

”Men till nästa vinter behöver vi ytterligare en restaurangvagn.”

Finns begagnade restaurangvagnar

Det finns ett antal restaurangvagnar i Sverige som just nu inte utnyttjas, bland annat en före detta SJ-vagn hos Tågab och samma typ av vagnar som den brunna vagnen hos Skandinaviska Jernbanor som inte bedrivit tågtrafik på flera år.

Snälltåget köpte dessutom 2023 ett antal äldre österrikiska sittvagnar som företaget under en tid hyrt från Locomore. En av dem har tidigare fungerat som kioskvagn.

”Dessutom har ju tyska DB ställt av ett ganska stort antal restaurangvagnar de senaste åren som bör vara till salu”, säger Marco Andersson.

”Det borde gå att lösa probelmet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Gemensamt ansvar för järnvägen

När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Nyhet

BLS ger upp godstågstrafiken

BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.

Nyhet

Railcenter Hallsberg invigt

Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.