Annons:

Publicerad: 2025-03-31

Krogen eldhärjad

En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.

Text: Ulf Nyström  Foto: Linus Hall

Snälltågets restaurangvagn R7 5633 skadades svårt vid branden och släckningsarbetet natten till onsdag förra veckan. Det är oklart om den kan repareras.

Klockan 00.55 natten till onsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en restaurangvagn på personbangården. Tolv minuter senare stoppades tågtrafiken mellan Triangeln och Burlöv via Malmö C.

Räddningstjänsten gick in med rökdykare i vagnen och kunde ganska snabbt släcka elden.

”Men skadorna är ganska omfattande och det är tveksamt om det går att reparera vagnen”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Oklart hur branden uppstod

”Men vi har ännu inte hunnit genomföra någon ordentlig genomgång av vagnen och vi vet ännu inte hur branden uppstod.”

Vagnen som brandskadades var en av Snälltågets restaurangvagnar som marknadsförs som Krogen, R7 5633.

Vagnen är byggs av Strömmen i Norge 1968 för de norska statsbanorna NSB som en andraklass sittvagn B3 25615. Vagnen byggdes 2003 om till restaurangvagn av MI Trans i Drammen för Connex som använde den och sex andra likande ombyggda vagnar i nattågen mellan Göteborg respektive Stockholm och Luleå respektive Narvik.

Har använts mellan Malmö och Storlien

Snälltåget har använt den aktuella vagnen i dagtågen mellan Malmö och Stockholm och i nattågen mellan Malmö och Storlien.

Annons:

Snälltåget har en likande vagn, R7 3634, och tre tidigare tyska restaurangvagnar.

”Det var tur i oturen att branden inträffade nu när vi just avslutat vintersporttrafiken till Österrike”, säger Marco Andersson. ”Vi behöver tre till fyra restaurangvagnar för dagens trafik och klarar på kort sikt trafiken utan den skadade vagnen.”

”Men till nästa vinter behöver vi ytterligare en restaurangvagn.”

Finns begagnade restaurangvagnar

Det finns ett antal restaurangvagnar i Sverige som just nu inte utnyttjas, bland annat en före detta SJ-vagn hos Tågab och samma typ av vagnar som den brunna vagnen hos Skandinaviska Jernbanor som inte bedrivit tågtrafik på flera år.

Snälltåget köpte dessutom 2023 ett antal äldre österrikiska sittvagnar som företaget under en tid hyrt från Locomore. En av dem har tidigare fungerat som kioskvagn.

”Dessutom har ju tyska DB ställt av ett ganska stort antal restaurangvagnar de senaste åren som bör vara till salu”, säger Marco Andersson.

”Det borde gå att lösa probelmet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.