Annons:
Krogen eldhärjad
En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall

Snälltågets restaurangvagn R7 5633 skadades svårt vid branden och släckningsarbetet natten till onsdag förra veckan. Det är oklart om den kan repareras.
Klockan 00.55 natten till onsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en restaurangvagn på personbangården. Tolv minuter senare stoppades tågtrafiken mellan Triangeln och Burlöv via Malmö C.
Räddningstjänsten gick in med rökdykare i vagnen och kunde ganska snabbt släcka elden.
”Men skadorna är ganska omfattande och det är tveksamt om det går att reparera vagnen”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Oklart hur branden uppstod
”Men vi har ännu inte hunnit genomföra någon ordentlig genomgång av vagnen och vi vet ännu inte hur branden uppstod.”
Vagnen som brandskadades var en av Snälltågets restaurangvagnar som marknadsförs som Krogen, R7 5633.
Vagnen är byggs av Strömmen i Norge 1968 för de norska statsbanorna NSB som en andraklass sittvagn B3 25615. Vagnen byggdes 2003 om till restaurangvagn av MI Trans i Drammen för Connex som använde den och sex andra likande ombyggda vagnar i nattågen mellan Göteborg respektive Stockholm och Luleå respektive Narvik.
Har använts mellan Malmö och Storlien
Snälltåget har använt den aktuella vagnen i dagtågen mellan Malmö och Stockholm och i nattågen mellan Malmö och Storlien.
Annons:
Snälltåget har en likande vagn, R7 3634, och tre tidigare tyska restaurangvagnar.
”Det var tur i oturen att branden inträffade nu när vi just avslutat vintersporttrafiken till Österrike”, säger Marco Andersson. ”Vi behöver tre till fyra restaurangvagnar för dagens trafik och klarar på kort sikt trafiken utan den skadade vagnen.”
”Men till nästa vinter behöver vi ytterligare en restaurangvagn.”
Finns begagnade restaurangvagnar
Det finns ett antal restaurangvagnar i Sverige som just nu inte utnyttjas, bland annat en före detta SJ-vagn hos Tågab och samma typ av vagnar som den brunna vagnen hos Skandinaviska Jernbanor som inte bedrivit tågtrafik på flera år.
Snälltåget köpte dessutom 2023 ett antal äldre österrikiska sittvagnar som företaget under en tid hyrt från Locomore. En av dem har tidigare fungerat som kioskvagn.
”Dessutom har ju tyska DB ställt av ett ganska stort antal restaurangvagnar de senaste åren som bör vara till salu”, säger Marco Andersson.
”Det borde gå att lösa probelmet.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.