Annons:

Publicerad: 2024-02-06

Lokföraren Simon: ”Det har blivit betydligt mer trafik på järnvägen”

Det absolut viktigaste framöver för järnvägen är mer kapacitet och utbyggnad. Det menar lokföraren Simon Bertilsson på ProTrain, som under sina år inom järnvägen sett en stor trafikökning och ökad konkurrens.

Om Simon Bertilsson

Om Simon Bertilsson

Lokförare på ProTrain

Hur ser en vanlig dag ut?

”Ingen dag är den andra lik eftersom jag har tre olika typer av uppdrag just nu, men det gör inget eftersom jag verkligen gillar att köra lok.”

”Det första, som jag också gjort mest av de senaste månaderna, är att jag är instruktör och utbildar på olika loktyper 4–5 dagar i veckan och då oftast i Trelleborg.

”Det andra jag gör är att jag kör tåg för CargoNet i Sverige mellan Oslo och Trelleborg och ARE Oslo–Narvik (fisktåget). När jag kör för dem i Sverige kör jag Ludvika–Narvik. Det blir olika platser vecka till vecka och ibland är jag också handledare till helt nya eller nyanställda lokförare.”

”Det sista jag gör, men inte så ofta numera, är att sitta på röjningslok. Vi sitter på sex olika lok.

När är det som roligast på jobbet?

”Det är när det händer något – typiskt en dag då allt går ungefär som det ska, men jag får en utmaning, som att ta in en försening. Eller om jag sitter på ett röjningslok och får ett avancerat uppdrag. Att jag ska uträtta något som är lite utanför ramarna.”

När är det som tuffast?

”Vintern är en tuff tid på året för järnvägen eftersom det fryser igen och vissa sträckor stängs av, tåg hamnar på fel ställen och scheman ändras. Man blir stående och måste vänta i ovisshet. Eller till exempel när allt fryser fast och det inte finns något bra sätt att lösa problemet.”

 Vilken egenskap tror du är viktigast i ditt jobb?

”Jag tror att tålamod är väldigt viktigt. Det är mycket väntan och du kan inte hantera alla situationer själv. Det har du inte makt över.”

Vilka saker skulle du säga är viktigast för att lyckas bra med ditt jobb?

”I mitt jobb behöver du ett lugn och du behöver ha en sorts trygghet i dig själv. Du är mycket ensam och även om du har stöd på telefon så är du där ute helt själv. Det är inte så att jag fixar allt, men att ha en grundtro på sig själv hjälper dig att vara mer lösningsorienterad.”

Vad är största förändringen under din tid vid järnvägen?

”Det mest uppenbara är att det blivit mer trafik. Det är många operatörer och framförallt fler lokaltåg som vill slåss om kapaciteten med. En annan sak är att vi fått fler digitala verktyg. Alla har allt digitalt idag. Det är enorm förbättring, både för ryggen och för att du alltid har tillgång till rätt och uppdaterade dokument.” 

Vad är viktigast framöver?

Vi behöver kraftigt förstärkt kapacitet och mer utbyggnad. Det är överbelastat överallt och det gör järnvägssystemet väldigt störningskänsligt.”

TEXT: Jonas Friberg

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av det här:

Porträtt

Kaffe-Jocke: ”En järnvägare springer inte!”

Från morgonens första kopp till kvällens sista stopp. Lokföraren Joakim ”Kaffe-Jocke” Thörnvall har nästan tre decennier bakom spakarna och bjuder här på en berättelse som går långt bortom rälsen och kaffepauser. Från morgonens första säkerhetskontroll till kvällens sista stopp får vi inblick i ett yrkesliv som kännetecknas av passion, precision och en kärlek till järnvägen.

Porträtt

Fredrik Johansson bryter ny mark

Jobbet på Vossloh var tänkt som ett tillfälligt arbete under 1990-talets krisår. Men det förde in elektrikern Fredrik Johansson på en helt ny bana. Nu är han en del av spjutspetsutvecklingen som effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.