Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

FOTO: Lövholmen

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

Från sågverken körs godset på lastbil och stuffas i containrar snabbt och effektivt med loadplate på terminalen på Lövholmen, för att sedan köras ner på tåg till Göteborgs hamn. Därefter lastas containrarna på anslutande fartyg mot marknader i bland annat Asien, USA och Sydeuropa.

Men över tid har fler varuägare i en rad olika branscher i regionen fått nys om möjligheterna som terminalen erbjuder. Dessa har välkomnats av terminalen, som därmed successivt börjat hantera en större mix av gods, bortom skogsprodukter.

En utveckling som Roger Bergman, marknadschef för Stenvalls Trä, vill se mer av.

“Vi vill vara en öppen terminal för hela regionens industri som vi är väldigt måna om. Vi är inte på något sätt exklusiva för Stenvalls Trä, utan vi har både kapacitet, kompetens och vilja att hantera större och mer diversifierade volymer. Och det har vi redan sett början på,” säger han.

När verksamheten startade för ett år sedan hade man en avgång till och från Göteborgs Hamn. Man gick ganska snabbt upp till två omlopp, och på sikt vill man öka frekvensen ytterligare. Transporten till Göteborgs Hamn tar 23 timmar, och 93 procent av tågen har kommer fram med max två timmars marginal sedan uppstart.

Terminalen har ett nära samarbete med APM Terminals som driftar hamnens containerterminal, TFK Logistics och Hector Rail på tågsidan och Träfraktkontoret som bokar de anslutande sjötransporterna.

Lövholmen Kombiterminal ingår i Railport Scandinavia, ett omfattande järnvägsnätverk bestående av närmare 30 inlandsterminaler som genom täta avgångar tar gods från hela Sverige till och från Göteborgs hamn.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.