Annons:
Lövholmen kombiterminal fyller ett år
Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.
FOTO: Lövholmen
Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.
Från sågverken körs godset på lastbil och stuffas i containrar snabbt och effektivt med loadplate på terminalen på Lövholmen, för att sedan köras ner på tåg till Göteborgs hamn. Därefter lastas containrarna på anslutande fartyg mot marknader i bland annat Asien, USA och Sydeuropa.
Men över tid har fler varuägare i en rad olika branscher i regionen fått nys om möjligheterna som terminalen erbjuder. Dessa har välkomnats av terminalen, som därmed successivt börjat hantera en större mix av gods, bortom skogsprodukter.
En utveckling som Roger Bergman, marknadschef för Stenvalls Trä, vill se mer av.
“Vi vill vara en öppen terminal för hela regionens industri som vi är väldigt måna om. Vi är inte på något sätt exklusiva för Stenvalls Trä, utan vi har både kapacitet, kompetens och vilja att hantera större och mer diversifierade volymer. Och det har vi redan sett början på,” säger han.
När verksamheten startade för ett år sedan hade man en avgång till och från Göteborgs Hamn. Man gick ganska snabbt upp till två omlopp, och på sikt vill man öka frekvensen ytterligare. Transporten till Göteborgs Hamn tar 23 timmar, och 93 procent av tågen har kommer fram med max två timmars marginal sedan uppstart.
Terminalen har ett nära samarbete med APM Terminals som driftar hamnens containerterminal, TFK Logistics och Hector Rail på tågsidan och Träfraktkontoret som bokar de anslutande sjötransporterna.
Lövholmen Kombiterminal ingår i Railport Scandinavia, ett omfattande järnvägsnätverk bestående av närmare 30 inlandsterminaler som genom täta avgångar tar gods från hela Sverige till och från Göteborgs hamn.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.









