Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

FOTO: Lövholmen

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

Från sågverken körs godset på lastbil och stuffas i containrar snabbt och effektivt med loadplate på terminalen på Lövholmen, för att sedan köras ner på tåg till Göteborgs hamn. Därefter lastas containrarna på anslutande fartyg mot marknader i bland annat Asien, USA och Sydeuropa.

Men över tid har fler varuägare i en rad olika branscher i regionen fått nys om möjligheterna som terminalen erbjuder. Dessa har välkomnats av terminalen, som därmed successivt börjat hantera en större mix av gods, bortom skogsprodukter.

En utveckling som Roger Bergman, marknadschef för Stenvalls Trä, vill se mer av.

“Vi vill vara en öppen terminal för hela regionens industri som vi är väldigt måna om. Vi är inte på något sätt exklusiva för Stenvalls Trä, utan vi har både kapacitet, kompetens och vilja att hantera större och mer diversifierade volymer. Och det har vi redan sett början på,” säger han.

När verksamheten startade för ett år sedan hade man en avgång till och från Göteborgs Hamn. Man gick ganska snabbt upp till två omlopp, och på sikt vill man öka frekvensen ytterligare. Transporten till Göteborgs Hamn tar 23 timmar, och 93 procent av tågen har kommer fram med max två timmars marginal sedan uppstart.

Terminalen har ett nära samarbete med APM Terminals som driftar hamnens containerterminal, TFK Logistics och Hector Rail på tågsidan och Träfraktkontoret som bokar de anslutande sjötransporterna.

Lövholmen Kombiterminal ingår i Railport Scandinavia, ett omfattande järnvägsnätverk bestående av närmare 30 inlandsterminaler som genom täta avgångar tar gods från hela Sverige till och från Göteborgs hamn.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

UIC prisar Varbergs nya stationshus

Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Notis

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Nyhet

Två mil nytt spår på Dalabanan

Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.

Nyhet

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.