Annons:
Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.
FOTO: Mälardalstrafik
Mälardalstrafik planerar att utöka sin tidtabell mellan Stockholm och Uppsala till halvtimmestrafik både vardagar och helger från och med den 15 december. Plus ytterligare förstärkning under rusningstid då flest reser.
“Bra pendlingsmöjligheter mellan två av Sveriges största städer är av stor betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. SJ:s beslut att lägga ner sin regionaltågstrafik här har skapat en stor osäkerhet för resenärerna. Jag är stolt över att Mälardalstrafik lyckats ta fram en lösning där vi kan ersätta den trafik som nu försvinner. Men det sätter en väldig press på organisationen och vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal. Vi ser dock inte att vi kan lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov av regionaltågstrafik mellan städerna”, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafiken med kort varsel blir situationen utmanande. Mälardalstrafik har gjort ett omfattande arbete för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala och för att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt ska ha ett tillförlitligt utbud av trafik.
“Att pendlingen fungerar mellan Stockholm och Uppsala är avgörande för såväl människor som för företag. Därför känns det väldigt bra att kunna presentera en lösning som innebär att de cirka 15 000 dagliga resenärerna mellan två av Sveriges största städer kan fortsätta resa med regionaltåg”, säger Kristoffer Tamsons, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Alla fem linjer bibehåller dagens trafikutbud under 2025, och det planeras också för utökad trafik mellan exempelvis Eskilstuna och Västerås på vardagar med tio nya avgångar och utökad timmestrafik mellan Nyköping och Stockholm på helger (se fakta längre ner).
För Mälartågs avgångar mellan Stockholm och Uppsala, liksom för övriga linjer, fortsätter Mälartågs biljett- och resevillkor att gälla.
Den planerade trafiken förutsätter beslut från bland annat Trafikverket gällande tågläge. Mer detaljerad tidtabell och information för 2025 års tidtabell kommer presenteras under oktober.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









