Annons:

Publicerad: 2024-09-25

Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

FOTO: Mälardalstrafik

Mälardalstrafik planerar att utöka sin tidtabell mellan Stockholm och Uppsala till halvtimmestrafik både vardagar och helger från och med den 15 december. Plus ytterligare förstärkning under rusningstid då flest reser.

“Bra pendlingsmöjligheter mellan två av Sveriges största städer är av stor betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. SJ:s beslut att lägga ner sin regionaltågstrafik här har skapat en stor osäkerhet för resenärerna. Jag är stolt över att Mälardalstrafik lyckats ta fram en lösning där vi kan ersätta den trafik som nu försvinner. Men det sätter en väldig press på organisationen och vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal. Vi ser dock inte att vi kan lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov av regionaltågstrafik mellan städerna”, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik.

Normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafiken med kort varsel blir situationen utmanande. Mälardalstrafik har gjort ett omfattande arbete för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala och för att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt ska ha ett tillförlitligt utbud av trafik.

“Att pendlingen fungerar mellan Stockholm och Uppsala är avgörande för såväl människor som för företag. Därför känns det väldigt bra att kunna presentera en lösning som innebär att de cirka 15 000 dagliga resenärerna mellan två av Sveriges största städer kan fortsätta resa med regionaltåg”, säger Kristoffer Tamsons, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.

Alla fem linjer bibehåller dagens trafikutbud under 2025, och det planeras också för utökad trafik mellan exempelvis Eskilstuna och Västerås på vardagar med tio nya avgångar och utökad timmestrafik mellan Nyköping och Stockholm på helger (se fakta längre ner).

För Mälartågs avgångar mellan Stockholm och Uppsala, liksom för övriga linjer, fortsätter Mälartågs biljett- och resevillkor att gälla.

Den planerade trafiken förutsätter beslut från bland annat Trafikverket gällande tågläge. Mer detaljerad tidtabell och information för 2025 års tidtabell kommer presenteras under oktober.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

20 nya vätgaslok till Väte

Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.

Notis

Digitala godståg testas i Sverige

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Notis

Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Nyhet

Uppförsbacke för tågtrafiken

Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Notis

Tågteknikerutbildning godkänd av Skolverket

Ett nytt unikt yrkesprogram startar under hösten 2025 på Brogymnasiet i Kristinehamn. Skolverket har godkänt yrkesprogrammet tågteknikerutbildningen, som idag endast finns på yrkeshögskolor. Bakom utbildningen står Kristinehamns kommun och Tågab.

Notis

Resenärerna döper om Rödluvan

Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.

Notis

SJ kör norskt lyxtåg från 2025

SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.

Notis

Västlänkens första konstverk på plats

Ett rosa stenblock, stort som ett trevåningshus, står nu på Västlänkens järnvägsbro vid Olskroken i Göteborg. bLINK är ett verk av den internationellt verksamma konstnären Katharina Grosse, producerat och beställt av Statens konstråd och Trafikverket som en del av den konstnärliga gestaltningen av Västlänken.