Annons:
Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

FOTO: Mälardalstrafik
Mälardalstrafik planerar att utöka sin tidtabell mellan Stockholm och Uppsala till halvtimmestrafik både vardagar och helger från och med den 15 december. Plus ytterligare förstärkning under rusningstid då flest reser.
“Bra pendlingsmöjligheter mellan två av Sveriges största städer är av stor betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. SJ:s beslut att lägga ner sin regionaltågstrafik här har skapat en stor osäkerhet för resenärerna. Jag är stolt över att Mälardalstrafik lyckats ta fram en lösning där vi kan ersätta den trafik som nu försvinner. Men det sätter en väldig press på organisationen och vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal. Vi ser dock inte att vi kan lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov av regionaltågstrafik mellan städerna”, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafiken med kort varsel blir situationen utmanande. Mälardalstrafik har gjort ett omfattande arbete för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala och för att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt ska ha ett tillförlitligt utbud av trafik.
“Att pendlingen fungerar mellan Stockholm och Uppsala är avgörande för såväl människor som för företag. Därför känns det väldigt bra att kunna presentera en lösning som innebär att de cirka 15 000 dagliga resenärerna mellan två av Sveriges största städer kan fortsätta resa med regionaltåg”, säger Kristoffer Tamsons, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Alla fem linjer bibehåller dagens trafikutbud under 2025, och det planeras också för utökad trafik mellan exempelvis Eskilstuna och Västerås på vardagar med tio nya avgångar och utökad timmestrafik mellan Nyköping och Stockholm på helger (se fakta längre ner).
För Mälartågs avgångar mellan Stockholm och Uppsala, liksom för övriga linjer, fortsätter Mälartågs biljett- och resevillkor att gälla.
Den planerade trafiken förutsätter beslut från bland annat Trafikverket gällande tågläge. Mer detaljerad tidtabell och information för 2025 års tidtabell kommer presenteras under oktober.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Krogen eldhärjad
En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Fortsatta förseningar för SJ från Berlin
Förseningarna fortsätter för SJ:s nattåg till och från Berlin. Först i sommar blir det bättring, då ska samtliga sovvagnar ha utrustats med nya och effektivare fastbromsningsskydd.
DEBATT: Undermålig städning av nattågen
Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.