Annons:
MTRX släpper tågbiljetterna för julen
Från och med den 5 juli gick det att köpa julbiljetter till MTRX:s avgångar mellan Stockholm och Göteborg. MTRX köptes under våren av det finländska järnvägsbolaget VR och kommer att byta namn till VR efter sommaren.
Sedan den 5 juli går det att köpa biljetter till MTRX tåg under perioden 15 december 2024 till 12 januari 2025. Mer biljetter släpps efter sommaren, då Trafikverket i höst har fastställt nästa års tågplan.
“Genom att släppa biljetterna rekordtidigt vill vi bidra till att lindra julstressen”, säger Filip Thunell, VD på VR Snabbtåg/MTRX.
“Våra resenärer kan nu boka jultåget från hängmattan under sommarsemestern. Den som gillar att vara ute i god tid och dessutom vill få tag på de billigaste biljetterna bokar med fördel tidigt.”
Jul- och nyårshelgerna brukar vara den tiden på året då svenskarna reser mest för att besöka släkt och vänner och just Stockholm–Göteborg är en av de sträckor i Sverige där flest vill resa.
“I år infaller julafton på en tisdag, så resandet kommer troligen att vara som störst helgen innan samt på måndagen”, säger Filip Thunell.
MTRX reser, förutom mellan Stockholm och Göteborg, till Solna, Flemingsberg, Södertälje, Katrineholm Skövde, Falköping, Herrljunga och Alingsås, med variationer under året.
I maj köptes MTRX av den finländska statliga trafikoperatören VR, så till jul har de röda MTRX-tågen bytt till VR:s gröna färg.
“Oavsett om du har bokat på vår nuvarande hemsida eller i den nya VR-plattformen som kommer lanseras senare i år gäller biljetterna på våra tåg, som då kommer att vara gröna”, säger Filip Thunell

FOTO: MTRX
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket tror på höjda banavgifter
Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.