Annons:
Norra Bohusbanan får ny elanläggning
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Den 75 år gamla anläggningen har tjänat ut. Samtidigt byggs ny plattform i Uddevalla och banan trädsäkras.
Text: Ulf Nyström Foto: Mats Nyblom

Kontaktledningsbryggorna i Kragenäs kommer att försvinna när hela elanläggningen byts ut på den nordligaste delen av Bohusbanan under nästa år. Ett regionaltåg med X12 3220 från Strömstad mot Göteborg passerar Kragenäs i december 2022.
”Vi börjar med att byta ut hela kontaktledningsanläggnigen på bangården i Uddevalla och sedan jobbar vi norrut mot Strömstad med start i augusti”, säger projektledaren Sammy Kangethe.
”Den gamla anläggningen är från slutet av 1940-talet och har tjänat ut. Nu byter vi allt, fundament, stolpar, utliggare, bärlinor, kontaktledningen och hjälpkraft. De gamla sugtransformatorerna byts mot moderna autotransformatorer vilket minskar spänningsfallet och medger fler tåg på linjen.”
Tio autotransformatorer
Sammanlagt kommer tio autotransformatorer att installeras på den nio mil långa sträckan.
”Med den nya kontaktledningsanläggningen minskar underhållskostnaderna och vi får en mer robust anläggning med färre störningar i tågtrafiken.”
Medan tågtrafiken är stoppad byts den gamla oljeisolerade kopparkabeln för signalöverföring mot optokabel på hela sträckan.
Mittplattformen för spår 2a och 3a på Uddevalla station byggs om och förses med tak.
Dessutom sker trädsäkring längs hela norra delen av Bohusbanan.
Bytet av kontaktledningsanläggningen på Uddevalla driftplats och på sträckan Uddevalla-Strömstad beräknas kosta 549 miljoner kronor.
Arbetet inleddes på måndagskvällen
På måndagskvällen stoppades tågtrafiken på Uddevalla Central. I dag rullar tågen igen men fram till 20 december är driftplatsen stängd under kvällar och nätter vilket innebär att några kvällståg till och från Uddevalla ersätts med buss.
Dessutom stängs Uddevalla C för all tågtrafik fyra dagar i april och åtta dagar i augusti i år.
Från 2 augusti i år till 20 april nästa år kommer hela norra delen av Bohusbanan, från Uddevalla till Strömstad, att vara avstängd. Persontågen ersätts med bussar och godstransporterna till och från Munkedal får transporteras med lastbil.
Annons:
Under resten av 2026, fram till 12 december, kan tågen rulla mellan Uddevalla och Rabbalshede men tågen är fortfarande bannlysta på den nordligaste delen av Bohusbanan, de fem milen mellan Rabbalshede och Strömstad. Tågen ersätts med bussar på den sträckan.
Infrakraft byter elkraftanläggningen
Bytet av kontaktledningsanläggningen utförs av Infrakraft. Sättning av fundament på Uddevalla bangård sker med konventionell grävning men från mitten av augusti i år kommer Infraktraft att använda det nya borrtåget som just nu tillverkas på BS Verkstäder i Falköping.
”Borriggen är på plats och borrtåget är så gott som klart men innan vi tar det i drift måste det certifieras och det kan ta lite tid”, säger Ulf Blomqvist. arbetschef Basunderhåll Järnväg på Infrakraft.
Infrakraft kommer att sätta 2 200 stolpfundament mellan Uddevalla och Strömstad.
”Vi borrar sex meter djupa hål med 55 centimeters diameter eller fyra meter djupa hål med 35 centimeter i diameter beroende på markförhållandena”, säger Ulf Blomqvist.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.