Annons:

Publicerad: 2025-01-30

Nu sätts nya X40 i trafik

Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.

Text: Ulf Nyström  Foto: SJ

De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.
De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.
De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.

Annons:

”Jag tycket att det blev väldigt fint”, säger Jakob Wingren, motorvagnschef på SJ.

”Fordonen blir sobrare och mer ombonade och utvändigt passar färgsättningen som vi introducerat på ombyggda X2000 väldigt bra.”

Det första moderniserade X40-sättet visades för massmedia i Stockholm på torsdagen och inom de närmaste dagarna sätts det i trafik.

Regionaltåg för långa avstånd

Dubbeldäckarna med beteckningen X40 används i första hand i regionaltågen på sträckorna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg och Ljusdal-Gävle-Stockholm-Norrköping-Linköping.

Ytterdörrarna markeras tydligare och får mer information om hur resenärerna hittar rätt ombord på tåget.
Tågen levererades från Alstom till SJ 2005-2006 och efter 20 år i trafik har det blivit dags för livstidsförlängning och modernisering.

Tågen kommer troligen att rulla ytterligare 15-20 år även om SJ:s anskaffning av nya regionaltåg från CAF och utvecklingen av resandet kommer att avgöra när dubbeldäckarna ställs av och skrotas.

Osäkerhet om tvåvagnstågen

SJ har även 14 X40 i tvåvagnsversionen men det är ännu osäkert om de kommer att livstidsförlängas.

Moderniseringen av dubbeldäckarna, som görs av VR Fleetcare i Uleåborg, omfattar bland annat ny stoppning och ny klädsel på samtliga stolar, ny belysning, nya invändiga ytskikt, nytt informationssystem för resenärerna och utvändig ommålning.

Samtliga platser i första klass får medsittning. Ett fällbord har tagits bort och sammantaget ger det fem centimeter mer benutrymme.
”Vi har utvecklat och förfinat flera lösningar under tiden på verkstad och därför har ombyggnaden tagit lite längre tid än beräknat”, säger Jakob Wingren.

Dubbeldäckarna får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000 utvändigt med antracitgrå front och gröna strömavtagare men dessutom en grön ram runt dörrarna.

Medsittning i första klass

”Samtliga platser i första klass får medsittning och när vi dessutom tagit bort en fällstol har vi kunnat öka utrymmet mellan stolarna, den så kallade pitchen, med fem centimeter”, säger Jakob Wingren.

Ytterdörrarna blir gröna för att resenärerna ska få lättare att orientera sig i tåget.
Eluttagen placeras mellan stolarna i stället för i stolsryggarna vilket minskar risken för resenärer slår knäna i uttagen
Samtliga stolar, alltså även i andra klass, får ny stoppning och ny klädsel. Borden renoveras och eluttagen placeras mellan stolarna i stället för i framförvarande stolar.

”Det ökar benutrymmet och man slipper slå knäna i eluttagen”, säger Jakob Wingren.

Radiotransparenta fönster

Ombyggda X40 får nytt 5G-system och radiotransparenta fönster som gör uppkopplingen snabbare och mobiltäckningen bättre. Dörrarna blir gröna invändigt.

”Vi byter dessutom färg på en del ytskikt i undervåningarna så det känns lite mer sobert och lite mer ombonat.”

Tjänstekupén byggs om och förarstolarna byts ut.

Skillnaden mellan ombyggda X40Z5 3337 och gamla X40Z1 3320 på Stockholm C är iögonenfallande.
Skillnaden mellan ombyggda X40Z5 3337 och gamla X40Z1 3320 på Stockholm C är iögonenfallande.
Däremot blir det inga varu- eller dryckesautomater ombord som X40 hade de första åren.

”Vi förstår behovet av att kunna köpa en kopp kaffe, men vi har inte hittat en lösning som vi är nöjda med” säger Jakob Wingren.

”Vi vet sedan tidigare hur svårt det är att hitta något som fungerar bra över tid. Eftersom det är ett regionaltåg är efterfrågan på att kunna köpa kaffe ombord lägre än på våra snabbtåg.”

Två tågsätt i taget i Finland

Det först ombyggda tågsättet sätts i ordinarie trafik de närmaste dagarna. Tågsätt 2 är i Finland för ombyggnad och ett tredje tågsätt körs dit i nästa vecka.

”Vi kommer att ha två tågsätt i taget i Finland för ombyggnad till januari 2028 när samtliga 27 tågsätt ska vara ombyggda”, säger Jakob Wingren.

Kostnaden för upprustningen av de 27 X40-3-tågen är närmare 350 miljoner kronor.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

Nyhet

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan

SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Nyhet

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.

Nyhet

Klartecken för 14 järnvägsprojekt

Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.