Annons:
Nu sätts nya X40 i trafik
Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.
Text: Ulf Nyström Foto: SJ

De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.
De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.
Annons:
”Fordonen blir sobrare och mer ombonade och utvändigt passar färgsättningen som vi introducerat på ombyggda X2000 väldigt bra.”
Det första moderniserade X40-sättet visades för massmedia i Stockholm på torsdagen och inom de närmaste dagarna sätts det i trafik.
Regionaltåg för långa avstånd
Dubbeldäckarna med beteckningen X40 används i första hand i regionaltågen på sträckorna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg och Ljusdal-Gävle-Stockholm-Norrköping-Linköping.

Ytterdörrarna markeras tydligare och får mer information om hur resenärerna hittar rätt ombord på tåget.
Tågen kommer troligen att rulla ytterligare 15-20 år även om SJ:s anskaffning av nya regionaltåg från CAF och utvecklingen av resandet kommer att avgöra när dubbeldäckarna ställs av och skrotas.
Osäkerhet om tvåvagnstågen
SJ har även 14 X40 i tvåvagnsversionen men det är ännu osäkert om de kommer att livstidsförlängas.
Moderniseringen av dubbeldäckarna, som görs av VR Fleetcare i Uleåborg, omfattar bland annat ny stoppning och ny klädsel på samtliga stolar, ny belysning, nya invändiga ytskikt, nytt informationssystem för resenärerna och utvändig ommålning.

Samtliga platser i första klass får medsittning. Ett fällbord har tagits bort och sammantaget ger det fem centimeter mer benutrymme.
Dubbeldäckarna får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000 utvändigt med antracitgrå front och gröna strömavtagare men dessutom en grön ram runt dörrarna.
Medsittning i första klass
”Samtliga platser i första klass får medsittning och när vi dessutom tagit bort en fällstol har vi kunnat öka utrymmet mellan stolarna, den så kallade pitchen, med fem centimeter”, säger Jakob Wingren.

Ytterdörrarna blir gröna för att resenärerna ska få lättare att orientera sig i tåget.

Eluttagen placeras mellan stolarna i stället för i stolsryggarna vilket minskar risken för resenärer slår knäna i uttagen
”Det ökar benutrymmet och man slipper slå knäna i eluttagen”, säger Jakob Wingren.
Radiotransparenta fönster
Ombyggda X40 får nytt 5G-system och radiotransparenta fönster som gör uppkopplingen snabbare och mobiltäckningen bättre. Dörrarna blir gröna invändigt.
”Vi byter dessutom färg på en del ytskikt i undervåningarna så det känns lite mer sobert och lite mer ombonat.”
Tjänstekupén byggs om och förarstolarna byts ut.

Skillnaden mellan ombyggda X40Z5 3337 och gamla X40Z1 3320 på Stockholm C är iögonenfallande.
”Vi förstår behovet av att kunna köpa en kopp kaffe, men vi har inte hittat en lösning som vi är nöjda med” säger Jakob Wingren.
”Vi vet sedan tidigare hur svårt det är att hitta något som fungerar bra över tid. Eftersom det är ett regionaltåg är efterfrågan på att kunna köpa kaffe ombord lägre än på våra snabbtåg.”
Två tågsätt i taget i Finland
Det först ombyggda tågsättet sätts i ordinarie trafik de närmaste dagarna. Tågsätt 2 är i Finland för ombyggnad och ett tredje tågsätt körs dit i nästa vecka.
”Vi kommer att ha två tågsätt i taget i Finland för ombyggnad till januari 2028 när samtliga 27 tågsätt ska vara ombyggda”, säger Jakob Wingren.
Kostnaden för upprustningen av de 27 X40-3-tågen är närmare 350 miljoner kronor.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Mindre gods men bättre resultat
Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.
SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
2024 ett bra år för SJ
Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.
Klartecken för 14 järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.