Annons:

Publicerad: 2025-05-20

Nya flygtåg för fyra miljarder

A-Train köper sju nya motorvagnståg av Stadler för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats. Kostnaden för tågsätten och 15 års underhåll blir 4,1 miljarder kronor.

Text: Ulf Nyström

A-Train köper sju nya motorvagnståg av typen Stadler Flirt Nordic Express för leverans 2028–2029. Tågen får 323 sittplarser vardera.

”Stadler är ju en renommerad tågleverantör med garanterad kvalitet och snabba leveranser”, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train.

”Samtliga fordon ska vara levererade och klara för trafik under fjärde kvartalet 2029.”

50 procent fler sittplatser

De nya tågen från Stadler blir 165 meter långa och får 323 sittplatser och plats för 650 stående passagerare.

De tåg som nu används, som levererades av Alstom 1998–1999, är 93 meter långa och har drygt 200 sittplatser.

”Vi får plats för 50 procent fler resenärer i varje tåg och med avgångar var tionde minut i högtrafik kan dubbelt så många passagerare som i dag åka med oss mellan Stockholm C och Arlandas”, säger Magnus Zetterberg.

A-Train köper nya tåg

Inom kort beslutar A-Train vilket företag som får leverera nya motorvagnståg till Arlanda Express. Tågen som blir väsentligt längre än dagens tåg ska vara i drift senast 2031.

De nya flygtågen ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell, enligt Magnus Zetterberg, vd i A-Train.

”De prognoser vi använder pekar på ett dubblat flygresande på Arlanda år 2050 och då behövs flygtågstrafik med fördubblad kapacitet.”

Utfällbara trappsteg för lägre perronger

De nya tågen får samma höga golvhöjd som nuvarande flygtåg men tågen förses med ”sliding footstep”, ett utfällbart trappsteg, som gör att tågen kan trafikera även plattformar med normal höjd.

”Det är värdefullt om vi av någon anledning tvingas byta spår på Stockholm C”, säger Magnus Zetterberg.

”Men det gör ju också att tågsätten blir mer intressanta på begagnat-marknaden om några årtionden.”

De nya tågen är i grunden samma typ av motorvagnståg Stadler Flirt som Norske Tog har i stort antal, Type74 och Type 75, och som VR Snabbtåg använder i trafiken mellan Stockholm och Göteborg, X74.

Stadler Flirt som idag används i över tjugofem länder har tillverkas i närmare 3 000 exemplar.

Sex vagnar i nya tågen

Men de nya tågen får sex vagnar i stället för fyra och blir därmed också lika de fordon med beteckningen Flirt Nordic Express som Stadler kommer att leverera till Norske Tog i form av Type 79A, 79B, 79C och 79D. De norska tågen består av åtta vagnar.

Annons:

Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för avkopplande resor i de nya flygtågen.

”De nya tågen kommer att påminna om nuvarande tåg på utsidan men insidan blir helt annorlunda”, säger Magnus Zetterberg.

”De ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell. Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för en avkopplande resa.”

Första tågsättet till Sverige 2028

De första tågsätten kommer att levereras till Sverige för tester 2028. A-Train AB tar över samtliga fordon i slutet av 2029.

Underhållet av den nya tågen kommer åtminstone de första 15 åren att utföras av Stadler Service Sweden, ett dotterbolag till Stadler Rail, vid A-Trains verkstad i Blackvreten i närheten av Arlanda.

Avtalet mellan A-Train och Stadler Rail är värt 350 miljoner schweizerfranc, motsvarande 4.1 miljarder kronor.

De nya flygtågen i siffror

  • Längd: 165 meter
  • Bredd: 3200 mm
  • Vikt: 342 ton
  • Startdragkraft: 320 kN
  • Maximal korttidseffekt: 6 400 kW
  • Maximal kontinuerlig effekt: 4 000 kW
  • Maximal acceleration med fullsatt tåg: 0.77 m/s²
  • Största tillåtna hastighet: 200 km/h
  • Antal säten: 323
  • Maximalt antal stående resenärer: 650
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.