Annons:
Nya tåg Malmö–Stockholm nästa vecka
SJ sätter in de moderniserade X2000-tågen mellan Malmö och Stockholm från och med 8 maj 2023. Det blir till att börja med tre avgångar i varje riktning.
SJ satsar totalt cirka 3,5 miljarder kronor på uppgraderingen av X2000-flottan, vilket inkluderar nya tekniska system och inredning. Den första helt uppgraderade tågsättet visades för massmedia och allmänheten 16 november 2021 och sattes i trafik mellan Stockholm och Göteborg samma dag.
Ombyggnaden har försenats flera år men arbetet har genomförts med stor noggrannhet och omsorg, enligt Monica Lingegård, vd på SJ.
Ett halvdussin tågsätt har överlämnats till SJ och satts i trafik medan andra fortfarande genomgår teknisk uppgradering och modernisering av interiören.
Efter att ha trafikerat sträckan mellan Stockholm och Göteborg i ett opch ett halvt år år kommer de ombyggda tågen nu även att trafikera sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn.
SJ:s uppgradering av X2000-flottan är en komplex process som involverar många parter. Ombyggnaden har tagit längre tid än planerat på grund av de tekniska svårigheter som har uppstått i integreringen av nya och gamla system.
ANNONS:
Fler notiser
Västtrafik satsar på mer tågtrafik
För att möta ökat resande satsar Västtrafik på tätare tågavgångar. Det står klart sedan Västtrafiks trafikplan för 2024 har beslutats.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
SJ åter Sveriges grönaste varumärke
SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom alla branscher, och dessutom inom kategorin Transport för sextonde året i rad.
Solkurvor stoppar trafiken på Malmbanan
Minst fyra solkurvor på sträckan mellan Kopparåsen och Vassijaure stoppar trafiken norr om Abisko. Prognosen i nuläget är att trafiken på Malmbanan ska kunna återupptas på tisdag 4 juni klockan 16.00.



