Annons:

Publicerad: 2024-09-10

Ökad kapacitet i Skåne

Trafikverket kommer att påbörja de högst prioriterade åtgärderna för att öka kapaciteten på järnvägarna i Skåne innan den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält är klar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Trafikverket lovar att utöka kapaciteten på flera järnvägar i södra Sverige till Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029. Ett av Green Cargos godståg passerar Tjörnarp i maj 2024.

”Det har funnits en missuppfattning om att Trafikverket inte tagit med åtgärderna i Skåne i vår genomförandeplan”, säger Ulrika Geeraedts, planeringschef på Trafikverket.

”Vi fick klartecken från regeringen i januari i år och hann inte arbeta in åtgärderna i genomförandeplanen för åren 2024–2029. Men vi kommer att få in åtgärderna i nästa genomförandeplan som omfattar åren 2026–2031.”

”Alla åtgärderna kanske inte hinner bli klara inom sex år men alla kommer att vara påbörjade under nästa planperiod.”

När järnvägstunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland står klar 2029 väntas godstågstransporterna mellan Sverige och kontinenten öka kraftigt.

Trångt på spåren i Skåne

Den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, bron över och tunneln under Öresund, utnyttjas till 75 procent och det finns utrymme för betydligt fler godståg.

”Det är inget problem med kraftigt ökad godstågstrafik på Öresundsförbindelsen”, sade Linus Eriksson, vd i Øresundsbrokonsortiet, till Järnvagar.nu förra året.

”Det är kapaciteten mellan bron och Malmö godsbangård, kapaciteten på godsbangården och kapaciteten mellan Malmö och Hässleholm som är de stora frågetecknen. Kommer alla godståg att få plats eller blir det trängsel och stora förseningar”, sade Eriksson.

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.

Annons:

Hans oro delas av Green Cargo, Hector Rail och andra tågtrafikföretag som kör godståg mellan Sverige och Tyskland.

Men nu ger Ulrika Geeraedts lugnande besked till Öresundskonsortiet, godstågsbolagen och transportköparna.

”Åtgärderna är av varierande storlek och komplexitet men vi kommer att få in dem i nästa genomförandeplan. De kommer att påbörjas vid olika tidpunkter och vara klara vid olika tidpunkter”, säger hon.

Sex projekt för ökad kapacitet

De sex åtgärderna för att öka kapaciteten för godstågstrafiken till och från Öresundsbron i preliminär rangordning:

  • Förbigångsspår Slätthult på Södra stambanan.
  • Utbyggnad av rangerbangruppen på Malmö godsbangård.
  • Mötesspår på Godsstråket genom Skåne.
  • Förbigångsspår Rättelöv strax norr om Hässleholm och spår 21 i Hässleholm på Södra stambanan.
  • Förbigångsspår Mölleryd mellan Älmhult och Alvesta på Södra stambanan.
  • Förbigångsspår Blädinge strax söder om Alvesta på Södra stambanan.

Trafikverket bedömer att åtgärderna exklusive utbyggnaden av Malmö rangerbangård kommer att kosta 860 miljoner kronor i prisnivå 2021.

Finansieringen av rangergruppen på Malmö rangerbangård finns i gällande nationella plan för transportinfrastrukturen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

Nyhet

Gammal kioskvagn som ny

Den första av de tio kioskvagnar som moderniseras av VR Fleetcare i Pieksämäki har nu satts i trafik i SJ:s Intercity-tåg mellan Stockholm och Dalarna. Samtidigt renoveras den gamla X2000-reserven.

Nyhet

SJ kör egna tågen i Danmark

Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.

Nyhet

Lång väntan för godstågen

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.