Annons:

Publicerad: 2024-02-10

Olskroksbron i Göteborg färdiggjuten

En betydande milstolpe markerades igår när den sista gjutningen av Olskroksbron slutfördes. Gjutningen påbörjades vid fyratiden på tisdag morgon och pågick till onsdag.

Trots utmaningar med kalla väderförhållanden har projektteamet i Olskroken planskildhet hållit tidplanen och genomfört denna milstolpe enligt planerna.

Den sista gjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-betong för brobanan. Olskroksbron sträcker sig över 590 meter och nu återstår att lägga spår på bron och genomföra diverse installationer innan tågtrafiken kan börja rulla. Arbetena med bron förväntas vara helt avslutat under år 2025.

FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Krönika

Dags att återinföra gångbiljetterna?

"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.