Annons:

Publicerad: 2024-02-10

Olskroksbron i Göteborg färdiggjuten

En betydande milstolpe markerades igår när den sista gjutningen av Olskroksbron slutfördes. Gjutningen påbörjades vid fyratiden på tisdag morgon och pågick till onsdag.

Trots utmaningar med kalla väderförhållanden har projektteamet i Olskroken planskildhet hållit tidplanen och genomfört denna milstolpe enligt planerna.

Den sista gjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-betong för brobanan. Olskroksbron sträcker sig över 590 meter och nu återstår att lägga spår på bron och genomföra diverse installationer innan tågtrafiken kan börja rulla. Arbetena med bron förväntas vara helt avslutat under år 2025.

FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.