Annons:

Publicerad: 2025-02-06

Rekordår för Arlanda Express

Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard/Wikipedia

Arlanda Express har under helåret 2024 uppnått en punktlighet på 95,6 procent över totalt 60 266 avgångar.

”Vi vet att smidiga och pålitliga resor är viktigt för våra resenärer, därför är vi väldigt stolta över att vara det punktligaste tågbolaget i Sverige”, säger Magnus Zetterberg, vd A-Train AB.

Arlanda express har även under 2024 uppnått nettonollutsläpp inom scope 1 och 2 i den egna verksamheten ett år tidigare än planerat. Tillsammans med andra tågbolag som trafikerar Arlandabanan, har Arlanda express under året flyttat 5,3 miljoner personer från vägtransport via E4 till spårbunden trafik. Sedan starten 1999 har 100 miljoner resenärer valt att resa spårbundet och klimatsmart på Arlandabanan.

”Vi är glada att förbättra tillgängligheten till Arlanda flygplats, vilket stärker både Stockholms och Sveriges konkurrenskraft. Att vi redan 2024 uppnått våra nettonoll-mål är ett betydande framsteg i vårt hållbarhetsarbete och understryker vårt engagemang för att minska vår miljöpåverkan”, Magnus Zetterberg, vd A-Train AB.

Arlanda express erbjuder sedan 1999 resenärer att resa mellan Stockholms central och Stockholm Arlanda flygplats. Resan tar 18 minuter och företaget har över 60 000 årliga avgångar. Arlanda express ägs och drivs av A-Train AB.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Nyhet

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.