Annons:
RMD tecknar samarbetsavtal med Transitio
Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag tecknat ett samarbetsavtal med AB Transitio som en del i Trafikverkets innovationsupphandling "Mätning av infrastruktur från järnvägsfordon" (MAJ).
FOTO: Transitio
Railway Metrics and Dynamics har sedan tidigare liknande avtal med Tåg i Bergslagen, Green Cargo, Norrtåg och Real Rail.
Transitio upphandlar, finansierar och förvaltar järnvägsfordon. Railway Metrics and Dynamics kommer att utrusta ett antal av dessa fordon med sensorer för att bättre förstå samspelet mellan fordon och infrastruktur. Sensorerna levererar sedan information till Trafikverkets datautbytesplattform (DUP).
Informationen analyseras även av Railway Metrics and Dynamics, som rapporterar avvikelser och trender i infrastrukturen, till exempel genom bolagets egenutvecklade gränssnitt.
“Transitio arbetar för att bidra till en hållbar branschutveckling. Tillsammans med Trafikverket och Railway Metrics and Dynamics kan vi skapa förutsättningar för att förbättra järnvägen. Det krävs att hela kedjan samverkar så att vi och hela branschen får bättre punktlighet och tillförlitlighet”, säger Magnus von Bahr, VD för AB Transitio.
“Våra sensorer mäter samspelet mellan järnvägsfordon och infrastruktur. Därför genereras också information om fordonens skick, som AB Transitio kan använda för att optimera sitt fordonsunderhåll”, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Snälltåget kör Göteborg–Jämtland
Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.