Annons:
Så blir stationsområdet i Olofström
I tisdags fattade kommunstyrelsen beslut om hur stationsområdet i Olofström ska utformas. Stationsområdet kommer bland annat ha en entré från bron för gående och cyklister.
Stationsområdet i Olofström. ILLUSTRATION:Olofströms kommun
Stationsområdet vid viadukten till Västra Storgatan i Olofström kommer att skapa möjligheter för kommunens invånare att resa till andra kommuner med kollektivtrafik på järnväg. Det kommer även skapa förutsättningar för näringslivet med godstransporter och innebära lättnader för södra stambanan och andra delar av järnvägsnätet i södra Sverige.
Så här kommer stationsområdet att utformas
- Det tillkommer en mittplattformsperrong och ett nytt spår vid sidan av befintliga spår.
- Hela stationsområdet kommer att placeras vid sidan av Riksväg 15.
- I anslutning till norra änden av perrongen skapas ett entrétorg där gående, cyklande, bussresande och RHP prioriteras. På entrétorget kommer låga hastigheter eftersträvas för att skapa trafiksäkerhet Det kommer finnas en entré från bron för gående och cyklande från centrala och västra delarna av samhället.
- Ny anslutning till riksvägen för fordonstrafik kommer tillkomma i stationsområdets norra ände.
- Dubbelriktad intern gata inom stationsområdet.
Nästa steg blir att ta in åsikter från myndigheter, sakägare och invånare. Detta görs via samråd som hålls av kommunen.
Det pågår även en dialog mellan Trafikverket som är markägare och 121:ans grill som kommer behöva flytta på grund av ett järnvägsspår. Kommunen hjälper företagaren att hitta alternativa områden för sin verksamhet.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.









