Annons:
Så blir stationsområdet i Olofström
I tisdags fattade kommunstyrelsen beslut om hur stationsområdet i Olofström ska utformas. Stationsområdet kommer bland annat ha en entré från bron för gående och cyklister.
Stationsområdet i Olofström. ILLUSTRATION:Olofströms kommun
Stationsområdet vid viadukten till Västra Storgatan i Olofström kommer att skapa möjligheter för kommunens invånare att resa till andra kommuner med kollektivtrafik på järnväg. Det kommer även skapa förutsättningar för näringslivet med godstransporter och innebära lättnader för södra stambanan och andra delar av järnvägsnätet i södra Sverige.
Så här kommer stationsområdet att utformas
- Det tillkommer en mittplattformsperrong och ett nytt spår vid sidan av befintliga spår.
- Hela stationsområdet kommer att placeras vid sidan av Riksväg 15.
- I anslutning till norra änden av perrongen skapas ett entrétorg där gående, cyklande, bussresande och RHP prioriteras. På entrétorget kommer låga hastigheter eftersträvas för att skapa trafiksäkerhet Det kommer finnas en entré från bron för gående och cyklande från centrala och västra delarna av samhället.
- Ny anslutning till riksvägen för fordonstrafik kommer tillkomma i stationsområdets norra ände.
- Dubbelriktad intern gata inom stationsområdet.
Nästa steg blir att ta in åsikter från myndigheter, sakägare och invånare. Detta görs via samråd som hålls av kommunen.
Det pågår även en dialog mellan Trafikverket som är markägare och 121:ans grill som kommer behöva flytta på grund av ett järnvägsspår. Kommunen hjälper företagaren att hitta alternativa områden för sin verksamhet.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.









