Annons:
SJ släpper 200 000 extra biljetter i sommar
I takt med att den svenska högsommaren närmar sig ökar efterfrågan på hållbara resealternativ. Nu släpper SJ över 200 000 extra biljetter för att fler ska kunna resa hållbart i sommar. Totalt utökas utbudet med över 700 avgångar till destinationer i hela landet.
De extrainsatta tågen kommer att trafikera populära sträckor som Stockholm–Göteborg, Stockholm–Malmö/Köpenhamn och Stockholm–Umeå. Biljetterna ligger redan ute för försäljning på sj.se och via SJ:s app.
“Vi har sett en enorm efterfrågan på tågresor i sommar och därför har vi genomfört ett intensivt planeringsarbete och lyckats få loss ännu fler fordon och personal att bemanna tågen med, vilket nu ökar vår kapacitet inför högsäsongen”, förklarar Petter Essén, chef Trafik och Fordonsprogram på SJ.
De nya avgångarna kommer sättas in på linjer över hela landet och är jämnt fördelade över veckans dagar. Det innebär att SJs resenärer får betydligt fler avgångar att välja på när de ska planera sin semester, och det blir lättare att hitta en sommarresa till nära och kära som passar. Linjerna kommer både trafikeras av SJs snabbtåg och regionaltåg, samt det uppgraderade X 2000-tåget.
SJ:s linjer som utökas med ytterligare avgångar i sommar:
- Stockholm–Göteborg
- Stockholm–Malmö/Köpenhamn
- Stockholm–Umeå
- Malmö–Göteborg
- Linköping–Stockholm–Gävle–Ljusdal
- Stockholm–Falun
FOTO: SJ
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stabilt resultat för SJ
De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.









