Annons:
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.

FOTO: SJ
Det extra släppet avser resor i juli. Biljetterna lades ut till försäljning under tisdagseftermiddagen och finns nu att köpa i bland annat SJ:s app och på sj.se.
“Det är alltid en väldigt stor efterfrågan på sommarbiljetter till våra tåg. Därför har vi tack vare ett gediget planeringsarbete kunnat sätta in extra fordon och personal till en stor mängd avgångar över hela landet i juli. Totalt rör det sig om cirka 73 000 extrabiljetter, alltså utöver sommarbiljetterna vi släppte i vintras”, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ.
Extra resor finns nu på flera populära linjer, som Göteborg–Stockholm/Stockholm–Göteborg, Malmö–Stockholm/Stockholm–Malmö och linjen Stockholm–Sundsvall–Umeå åt båda hållen.
“På linjerna mellan Göteborg och Stockholm och Malmö och Stockholm släpper vi biljetter till extrainsatta tåg varje dag i juli”, säger Sofie Struwe.
Extrabiljetterna är till avgångar som trafikeras av SJ:s snabbtåg och regionaltåg. De finns bland annat till följande linjer i båda riktningarna:
- Stockholm–Göteborg
- Stockholm–Malmö Dagligen
- Stockholm–Sundsvall–Umeå
- Linköping–Stockholm–Gävle
- Stockholm–Falun
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.
Sista tåget var försenat
Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.