Annons:
Snälltåget kör till Köpenhamn
Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.
Tågen rullar över Öresundsbron till 29 september.
”Med direkttåg till och från Köpenhamn kan vi erbjuda enklare och bättre tågresor för många resenärer”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Snälltåget kör sedan många år mellan Stockholm och Malmö och det blir tågen mitt på dagen som förlängs till och från København Hovedbangård.
”Tidigare har vi endast kunnat erbjuda resor till och från Köpenhamn med ett byte till och från Öresundståg i Malmö”, säger Marco Andersson.
”Med direkttåg till och från Danmark hoppas vi också kunna locka fler resenärer till Snälltåget.”
Tåget gör uppehåll i Södertälje, Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm, Eslöv, Lund, Malmö och København Ørestad.
Från Ørestad kan man resa med Metron till centrala Köpenhamn, bland annat till Kongens Nytorv och turistkvarteren i Nyhavn.
Tåget avgår från Stockholm 09.33 och från Köpenhamn 16.07. Restiden blir fem och en halv till sex timmar. Priset för en enkel resa för vuxen är från 299 kronor.
Snälltågets nattåg mellan Stockholm och Berlin gör sedan tidigare uppehåll i København Ørestad. Tåget från Stockholm avgår 16.20 och gör uppehåll i Ørestad och tåget från Berlin som gör uppehåll i Ørestad 07.02 när Stockholm 13:20.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
SJ renoverar 21 sittvagnar
I februari nästa år ska SJ:s 21 mörkblå första- och andra-klassvagnar vara renoverade. Men det blir ingen ommålning utvändigt.









