Annons:

Publicerad: 2024-06-23

Sommarlinje Stockholm-Ängelholm

Med midsommar runt hörnet börjar MTRX att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är Ängelholm, vilket ger resenärer möjlighet att ta sig från Stockholm och Göteborg till Skåne och Halland på ett enklare sätt.

I sommar blir det återigen enklare för semesterfirare att ta sig till några av Sveriges populäraste sommarstäder. För sjätte sommaren i rad förlänger MTRX sin rutt från Stockholm till Göteborg och lägger till Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm och Båstad. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm. Det innebär att resenärer kan ta sig med direkttåg från huvudstaden till ännu en Skånepärla och dessutom med närhet till orter och stränder som många svenskar gärna återkommer till sommar efter sommar.

“Det känns fint att kunna erbjuda våra resenärer ett bekvämt och enkelt sätt att ta sig till semestern med direkttåg från Stockholm. Med Ängelholm finns nu ytterligare ett somrigt alternativ och med det också närheten till underbara stränder på Bjäre- och Kullahalvön”, säger Filip Thunell, vd MTRX.

Tågen börjar gå dagen innan midsommar och fortsätter fram till 18 augusti. Restiden från huvudstaden hela vägen till Ängelholm är runt fem och en halv timme. Årets rutt är återigen via Göteborg, något som inte var möjligt under 2023 på grund av banarbeten. Biljetterna finns tillgängliga att boka nu och fram till 18 augusti. MTRX erbjuder dagliga avgångar i vardera riktningen med undantag för ett fåtal dagar.

“Vi vet att det är många som uppskattar ett hållbart sätt att resa och samtidigt få upptäcka bland det bästa Sommarsverige har att erbjuda. Det gäller oavsett vilken av kusterna du bor vid”, säger Filip Thunell.

Under våren blev det klart att finländska VR köper MTRX. Det innebär att MTRX byter namn till VR och att de röda tågen byter utseende till grönt under tidig höst. Under sommaren kommer MTRX-tågen se likadana ut som tidigare.

Information om direktlinjen mellan Stockholm och Ängelholm

  • Period: 20 juni–18 augusti
  • Destinationer: Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm, Båstad, Ängelholm
  • Restid Stockholm–Ängelholm: ca 5,5 timmar
MTRX-tåg på väg mot Västkusten. FOTO: Johan Dirfors

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

EQT köper A-Train

Riskkapitalbolaget EQT köper genom fonden Active Core Infrastructure 1 infrastrukturförvaltaren och tågoperatören A-Train av ett antal investera i Australien och Kina. Köpeskillingen är hemlig.

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Nyhet

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.