Annons:
Sommarlinje Stockholm-Ängelholm
Med midsommar runt hörnet börjar MTRX att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är Ängelholm, vilket ger resenärer möjlighet att ta sig från Stockholm och Göteborg till Skåne och Halland på ett enklare sätt.
I sommar blir det återigen enklare för semesterfirare att ta sig till några av Sveriges populäraste sommarstäder. För sjätte sommaren i rad förlänger MTRX sin rutt från Stockholm till Göteborg och lägger till Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm och Båstad. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm. Det innebär att resenärer kan ta sig med direkttåg från huvudstaden till ännu en Skånepärla och dessutom med närhet till orter och stränder som många svenskar gärna återkommer till sommar efter sommar.
“Det känns fint att kunna erbjuda våra resenärer ett bekvämt och enkelt sätt att ta sig till semestern med direkttåg från Stockholm. Med Ängelholm finns nu ytterligare ett somrigt alternativ och med det också närheten till underbara stränder på Bjäre- och Kullahalvön”, säger Filip Thunell, vd MTRX.
Tågen börjar gå dagen innan midsommar och fortsätter fram till 18 augusti. Restiden från huvudstaden hela vägen till Ängelholm är runt fem och en halv timme. Årets rutt är återigen via Göteborg, något som inte var möjligt under 2023 på grund av banarbeten. Biljetterna finns tillgängliga att boka nu och fram till 18 augusti. MTRX erbjuder dagliga avgångar i vardera riktningen med undantag för ett fåtal dagar.
“Vi vet att det är många som uppskattar ett hållbart sätt att resa och samtidigt få upptäcka bland det bästa Sommarsverige har att erbjuda. Det gäller oavsett vilken av kusterna du bor vid”, säger Filip Thunell.
Under våren blev det klart att finländska VR köper MTRX. Det innebär att MTRX byter namn till VR och att de röda tågen byter utseende till grönt under tidig höst. Under sommaren kommer MTRX-tågen se likadana ut som tidigare.
Information om direktlinjen mellan Stockholm och Ängelholm
- Period: 20 juni–18 augusti
- Destinationer: Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm, Båstad, Ängelholm
- Restid Stockholm–Ängelholm: ca 5,5 timmar
MTRX-tåg på väg mot Västkusten. FOTO: Johan Dirfors
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.









