Annons:

Publicerad: 2025-04-12

Stabil trafik för Tåg i Bergslagen

Efter långvarigt strul med tågtrafiken för Tåg i Bergslagen (TiB) har trafiken stabiliserats under vintern. I mars kördes 98,6 procent av alla annonserade tåg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Green Cargo Rc4 1254 med timmertåg väntar när Tåg i Bergslagen Regina rullar in på Tällberg station i oktober 2009.

VR Sverige tog över tågkörningen för Tåg I Bergslagen (TiB) från SJ i december 2023. Det uppstod omedelbart problem, under flera dagar var 30-40 procent av alla avgångar inställda på grund av personalbrist och/eller fordonsbrist.

Problemen fortsatte under större delen av 2024 men sedan i höstas har VR Sverige tillräckligt mycket personal för att klara tågkörningen.

Enligt Tåg i Bergslagen var 2024 ett besvärligt år för många resenärer. Inställda avgångar och minskad trafik påverkade resandet negativt.

”Vi beklagar de besvär som detta orsakat men gläds åt en betydligt stabilare start på det nya året. Vår ambition är att erbjuda en pålitlig och punktlig trafik, och vårens utveckling visar att vi är på rätt väg”, skriver TiB i ett pressmeddelande.

“Trots att vi under februari och mars drabbades av flera utmaningar som infrastrukturproblem, nedfallna träd och hårda vindar ser vi en tydligt positiv trend. Utvecklingen över tid är glädjande”, säger Yujin Zhang, trafikchef Tåg i Bergslagen.

Annons:

I mars i år avgick 93,9 procent av tågen i tid jämfört med 80,3 procent i mars 2024.

98,6 procent av tågen som annonserades kördes jämfört med 89,7 procent i mars 2024.

Inför perioder med många resenärer som Vasaloppsveckan och sportloven genomförde TiB och VR Sverige riktade insatser för att säkerställa trafiken. Bland annat kördes dubbeldäckare med många sittplatser i stället för Reginatåg på avgångar med hög efterfrågan.

”Det är verkligen skönt att se hur bra trafiken går”, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen.

”Vi kommer att få störningar och det kommer att uppstå tillfälliga problem som påverkar vår trafik men det är enormt viktigt att vi i grunden kan leverera en stabil trafik som håller hög kvalitet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Nyhet

Gemensamt ansvar för järnvägen

När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Nyhet

BLS ger upp godstågstrafiken

BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.