Annons:
Svag ökning av tågresandet
Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå. Varken SJ, MTRX, Tågab eller Snälltåget planerar någon utökning av den mycket glesa trafiken i närtid.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
MTR Express på Västra stambanan vid Stenstorp 28 mars 2015.
Annons:
Vi har inga ytterligare neddragningar planerade. Vi tittar på när och hur vi kan växla upp trafiken men ännu ser vi inget behov av fler tåg.
Stephan Ray, presskommunikatör på SJ
SJ kör för närvarande i stort sett all upphandlad trafik, såväl nattågen till och från Jämtland och Övre Norrland som den regionala och lokala trafiken för bland andra Västtrafik och Tåg i Bergslagen.
Men av den i februari omfattande kommersiella trafiken återstår bara en bråkdel, närmare bestämt en fjärdedel.
Tidigare körde SJ 18 tåg i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm med X2000 måndag-tredag och ungefär halva antalet lördag-söndag.
Nu hör SJ endast fyra tåg i varje riktning på vardagar, tre på lördagar och söndagar.
På linjerna Stockholm-Malmö, Stockholm-Sundvall-Umeå, Stockholm-Falun och Stockholm-Karlstad har antalet tåg minskats i motsvarande utsträckning.
Mellan Göteborg och Malmö körs nu endast två dagliga snabbtåg mot sju-åtta före coronakrisen.
”Vi har inga ytterligare neddragningar planerade”, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ. ”Vi tittar på när och hur vi kan växla upp trafiken men ännu ser vi inget behov av fler tåg”.
SJ har dock kört multipelkopplade snabbtåg vid några tillfällen då man sålt många biljetter till vissa avgångar.
Det är fortfarande väldigt få resande. Men vi har noterat en svag ökning, nu är det fler på tågen är för två veckor sedan.
Mats Johannesson, vd i MTRX.
”Tillströmningen av resenärer är väldigt oförutsägbar och många bokar nu sina resor väldigt sent”, säger Stephan Ray,
MTRX har endast tre avgångar i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm mot normalt åtta.
”Det är fortfarande väldigt få resande”, säger Mats Johannesson, vd i MTRX. ”Men vi har noterat en svag ökning, nu är det fler på tågen är för två veckor sedan.”
Johannesson tror inte på väsentligt fler resenärer och fler avgångar förrän Folkhälsomyndigheten lättar på restriktionerna.
”Men vi kommer troligen att köra fler turer fredag och söndag och kanske färre än i onsdagar och lördagar”, säger han.
Både MTRX och SJ erbjuder samtliga passagerare singelplatser, endast fönsterplatser går att boka och man riskerar inte att få någon smittbärande passagerare jämte sig.
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har ställt in 75 procent av sin trafik och kör nu endast veckoslutstrafik fredag-söndag.
”Men vi ser en klar ökning av antalet resenärer fredag och söndag”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
Lokförarna hälsar på varandra när två SJ X55 möts på Västkustbanan.
Det är nästan lika många som innan coronapandemin, säger Yngström.
Lars Yngström, vd i Tågab.
Sista veckoslutet i april hade Tågab 168 resenärer i det genomgående tåget Göteborg-Karlstad-Stockholm och 110 resenärer i tåget Alvesta-Hallsberg-Karlstad.
”Det är nästan lika många som innan coronapandemin”, säger Lars Yngström.
Snälltåget kör normalt tre dubbelturer mellan Stockholm och Malmö. Nu körs en enkeltur eller en dubbeltur. Eller inte en enda tåg.
”Trafiken är anorektisk”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget. ”Drygt 90 procent av resenärerna har försvunnit.”
”Tills vidare kör vi onsdag-fredag och söndag. Affärsresenärerna är borta men vi har fortfarande en hel del fritidsresenärer och de åker ju främst vid veckosluten.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Resenärerna döper om Rödluvan
Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.
Bonus till kvarsittare
Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.
Trafikförvaltningen svarar men MTR tiger
Järnvägar.nu har ställt ett antal frågor till Trafikförvaltningen i Region Stockholm och till MTR Pendeltågen om rådande kaos i pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. MTR Pendeltågen har valt att inte svara. Trafikförvaltningen svarar skriftligt.
Mer men inte tillräckligt mycket
Regeringen och stödpartierna vill satsa 876 miljarder kronor på infrastrukturen kommande tolv år. Det är väsentligt mer än i nuvarande planperiod men ändå ökar underhållsskulden och höghastighetsbanorna dröjer.