Publicerad: 2024-04-22

Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ

Resenärernas ordförande Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.

Jonas Friberg

Jonas Friberg

Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.

Foto: Kasper Dudzik

Jag brukade säga att Stockholm–Göteborg har en del likheter med Madrid–Barcelona. I den spanska relationen finns fyra tågsystem att välja på,

Spanska Statens AVE och AVLO, där det senare är ett renodlat lågpriskoncept och det Italienska konceptet Iryo som är mer ett premium-koncept och en sorts Spansk MTRX även om tågen har både bättre bana att köra på och har högre topphastighet.

Slutligen Franska SNCF.s lågpriståg Ouigo.

Hector Rail 243 111 med Flixtrain på Årstabron i Stockholm 8 juli 2021.

Annons:

I vår paradrelation har vi premiumprodukten X2000 från SJ, som också kör regionaltåg. Sedan har vi affordable premium MTRX och vi hade lågprisprodukten Flixtrain. Kanske kan detta ge utrymme igen för någon annan att köra när topparna ska kapas.

För topparna  är numera väldigt tydliga uppfattar jag, med stort resande under och runt helgerna.

Tack Flixtrain för att ni bidragit till  att utveckla svensk järnväg och låt oss hoppas att vi nu får ett nytt, tydligt lågpriskoncept.

Kanske kunde SJ köra lok och vagnar i ett lågpriskoncept?

Eller ger Flixtrains avresa möjlighet för Blå Tåget/Gröna Tåget att återuppstå?

Eller kanske Tågab kunde hitta ännu en nisch?

Oavsett så hoppas jag att ett lågpriskoncept dyker upp!

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Tågstoppet kan bli långvarigt

I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.