Annons:

Publicerad: 2024-11-19

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

FOTO: Sweco

Den nya järnvägen, som kommer att byggas för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, förväntas kraftigt minska restiden och öka antalet tågavgångar. Detta är särskilt viktigt då dagens enkelspåriga järnväg inte räcker till för att möta efterfrågan.

Uppdraget, som har ett ordervärde på 200 miljoner kronor, startar i februari 2025 och beräknas vara slutfört 2031. Sweco kommer att utarbeta en järnvägsplan som inkluderar systemhandlingar och en miljökonsekvensbeskrivning, samt ta fram nödvändiga tillståndsansökningar och underlag för samrådsprocessen, inklusive stöd vid eventuella kompletteringar under fastställelseprövning och miljöprövning.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.