Annons:

Publicerad: 2024-11-19

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

FOTO: Sweco

Den nya järnvägen, som kommer att byggas för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, förväntas kraftigt minska restiden och öka antalet tågavgångar. Detta är särskilt viktigt då dagens enkelspåriga järnväg inte räcker till för att möta efterfrågan.

Uppdraget, som har ett ordervärde på 200 miljoner kronor, startar i februari 2025 och beräknas vara slutfört 2031. Sweco kommer att utarbeta en järnvägsplan som inkluderar systemhandlingar och en miljökonsekvensbeskrivning, samt ta fram nödvändiga tillståndsansökningar och underlag för samrådsprocessen, inklusive stöd vid eventuella kompletteringar under fastställelseprövning och miljöprövning.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.