Annons:
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Påsken har de senaste åren blivit den stora banarbetshelgen i Sverige. Under påskhelgen 2017 byttes ett antal växlar i Herrljunga med hjälp av Vosslohs spårgående kran.
Tågtrafiken mellan Katrineholm och Hallsberg har varit stoppad i flera dygn under påskhelgen medan Trafikverkets entreprenörer bytt tio växlar.
”Vi ska under året byta 26 växlar på driftplatserna mellan Katrineholm och Hallsberg”, säger Ingvar Sandberg, projektledare på Trafikverket.
”Under påskhelgen har vi bytt tio växlar och under veckoslutet i vecka 18 byter vi resterande växlar i Kilsmo, Högsjö och Vingåker.”
Tio nya växlar under påskhelgen
Av de tio växlarna som lagts in under påskhelgen finns fem i östra delen av Vingåker driftplats, fyra i Högsjö och en i Kilsmo.
Om knappt två veckor byts växlarna i västra delen av Vingåker driftplats samt resterande växlar i Kilsmo.
Annons:
Under två veckoslut i november byts växlarna i Baggetorp och Pålsboda och därmed har samtliga växlar mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut.
”De gamla växlarna slitna och har nått sin tekniska livslängd”, säger Ingvar Sandberg. ”Hastigheten har varit nedsatt till 80 kilometer i timman i östra delen av Vingåker i flera år.”
Spår och kontaktledning byts 2028–2029
Men spåren och kontaktledningsanläggningen är också gamla och slitna.
Enligt nuvarande planer ska både spår och kontaktledningsanläggning bytas ut om några år, preliminärt 2028–2029.
”Då stängs hela sträckan Katrineholm–Hallsberg för trafik under ett antal månader”, säger Ingvar Sandberg.
Eventuellt kommer banan att stängas helt under två somrar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”
Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.
Nya flygtåg för fyra miljarder
A-Train köper sju nya motorvagnståg av Stadler för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats. Kostnaden för tågsätten och 15 års underhåll blir 4,1 miljarder kronor.
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.