Annons:
Trafikstart för persontrafik på Malmbanan
Från och med 17 juni återupptas persontrafiken på Malmbanan efter vinterns urspårningar. Trafikverket har under de senaste månaderna jobbat intensivt för att få en robust och säker järnväg.
Efter de två urspårningarna vid Vassijaure i vintras gjordes ett jättejobb för att få trafiken att rulla igen. Sedan den 6 mars har godstrafiken kunnat trafikera den urspårningsdrabbade sträckan, men persontrafiken har av säkerhetsskäl inte gjort det.
“Det känns otroligt skönt att vi nu äntligen kan släppa på all trafik på sträckan. Alla inblandade har gjort sitt yttersta för att bli klara enligt den prognos vi satte. Nu har vi en godkänd järnvägsanläggning”, säger Simon Sunna sektionschef järnväg vid Trafikverket.
Efter trafikstarten för godstrafiken har ett intensivt arbete pågått på den urspårningsdrabbade sträckan. Parallellt med det omfattande kontrollprogram som upprättades har ungefär 30 000 meter räls bytts ut, det har kompletterats med ny ballast och sliprar har bytts ut. Spåret har spårriktats och vi har även neutraliserat rälsen, vilket innebär att se till att rälsen inte har några spänningar i sig vilket kan resultera i solkurvor.
“Vi hade en problematik med solkurvor på sträckan för några veckor sedan. Detta var vi dock inställda på att det skulle kunna ske med tanke på de stora temperaturskillnaderna”, säger Simon Sunna.
Eftersom godstrafiken har trafikerat samtidigt som arbetet utförs så har Trafikverkets entreprenörer endast haft sju timmar per dygn att arbeta på plats. Om vi hade utökat banarbetstiden till till exempel elva timmar per dygn, hade vi varit tvungna att ställa in ett antal tåg varje dygn.
“Trots alla dessa arbeten och utmanande förutsättningar har vi lyckats bli klara enligt vår prognos. Vi är tacksamma över hur många som anmält sitt intresse för att vara med i ett sådant här komplicerat återställningsarbetet. Utan er hade vi inte lyckats få alla tåg på banan igen”, säger Simon Sunna.

Rälsarbete under midnattssol på Malmbanan Foto: Tony Armstrand
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Två mil nytt spår på Dalabanan
Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.