Annons:
Trafikstart för persontrafik på Malmbanan
Från och med 17 juni återupptas persontrafiken på Malmbanan efter vinterns urspårningar. Trafikverket har under de senaste månaderna jobbat intensivt för att få en robust och säker järnväg.
Efter de två urspårningarna vid Vassijaure i vintras gjordes ett jättejobb för att få trafiken att rulla igen. Sedan den 6 mars har godstrafiken kunnat trafikera den urspårningsdrabbade sträckan, men persontrafiken har av säkerhetsskäl inte gjort det.
“Det känns otroligt skönt att vi nu äntligen kan släppa på all trafik på sträckan. Alla inblandade har gjort sitt yttersta för att bli klara enligt den prognos vi satte. Nu har vi en godkänd järnvägsanläggning”, säger Simon Sunna sektionschef järnväg vid Trafikverket.
Efter trafikstarten för godstrafiken har ett intensivt arbete pågått på den urspårningsdrabbade sträckan. Parallellt med det omfattande kontrollprogram som upprättades har ungefär 30 000 meter räls bytts ut, det har kompletterats med ny ballast och sliprar har bytts ut. Spåret har spårriktats och vi har även neutraliserat rälsen, vilket innebär att se till att rälsen inte har några spänningar i sig vilket kan resultera i solkurvor.
“Vi hade en problematik med solkurvor på sträckan för några veckor sedan. Detta var vi dock inställda på att det skulle kunna ske med tanke på de stora temperaturskillnaderna”, säger Simon Sunna.
Eftersom godstrafiken har trafikerat samtidigt som arbetet utförs så har Trafikverkets entreprenörer endast haft sju timmar per dygn att arbeta på plats. Om vi hade utökat banarbetstiden till till exempel elva timmar per dygn, hade vi varit tvungna att ställa in ett antal tåg varje dygn.
“Trots alla dessa arbeten och utmanande förutsättningar har vi lyckats bli klara enligt vår prognos. Vi är tacksamma över hur många som anmält sitt intresse för att vara med i ett sådant här komplicerat återställningsarbetet. Utan er hade vi inte lyckats få alla tåg på banan igen”, säger Simon Sunna.
Rälsarbete under midnattssol på Malmbanan Foto: Tony Armstrand
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Första Kockumstrallan ombyggd
BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.









