Annons:
Trafikstart på Lilla Lidingöbron
Den 17 maj påbörjar SL provkörningar med spårvagn på Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan blir det start för trafik med resenärer den 26 maj 2024.

Spåranläggningen på Lilla Lidingöbron provkörs 17-25 maj. Planerad trafikstart 26 maj. FOTO: SL
I februari tog SL och Lidingö stad gemensamt beslut om vilka åtgärder som behövde utföras för att få i gång spåranläggningen på Lilla Lidingöbron.
Den nya spårvägsbron har dubbla spår mellan Ropsten och Torsvik, för att klara ett ökat resande i framtiden och kunna erbjuda tätare turer med Lidingöbanan.
“Både vi och Lidingö stad har varit angelägna om att få igång spårvagnstrafiken över bron och tillsammans har vi under våren jobbat hårt för att få allt på plats. Jag är väldigt glad över att vi nu står inför trafikstart”, säger David Lagneholm, förvaltningschef för trafikförvaltningen och VD för SL.
Innan resenärerna kan få stiga ombord behöver spåranläggningen på Lilla Lidingöbron provköras. Det handlar bland annat om att testa signalanläggningen, växlar, bommar och strömförsörjningen.
Provkörningarna kommer att pågå 17–25 maj. Gång- och cykeltrafikanter uppmärksammas på passerande spårvagnstrafik och att bommar fälls vid spårövergången i Torsvik. Trapporna till perrongen och strandpromenaden kommer att vara helt avstängda under provkörningsperioden.
Om allt går enligt plan under provperioden kommer resenärerna att välkomnas att resa med spårvagn hela vägen till Ropsten den 26 maj. Ersättningsbussar körs parallellt till och med den 31 maj.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Återhämtning för Hector Rail
2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Nu provkörs nya Krösatågen
Provkörningarna av de nya Krösatågen har inletts på Södra stambanan. ER3 002 har körts i 200 km/h mellan Nässjö och Stockaryd under flera nätter.