Annons:

Publicerad: 2025-02-26

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Avtalet med transportföretaget Alstom, som varit ansvarigt för utvecklingen, har sagts upp. Istället för att bygga ett helt nytt system ska Trafikverket nu fokusera på att modernisera de befintliga tågtrafikledningssystemen.

Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket, förklarar beslutet:

”Vi har valt en ny strategisk inriktning där vi vill ha större rådighet över våra system”, säger han till Dagens Nyheter.

Projektet, som inleddes 2015, har tidigare skjutits upp flera gånger på grund av den komplexitet som utvecklingen av ett helt nytt system inneburit. Redan 2022 pausades arbetet för att utvärdera framtiden för NTL, och nu har Trafikverket beslutat att helt lägga ned projektet.

I stället kommer nuvarande system att uppgraderas, men det finns ännu ingen prognos för kostnaden eller tidsramen för detta arbete.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor

Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.