Annons:
Train & Rail 2025 – fler utställare, fler besökare och ett nytt vätgaslok
Fler utställare, fler besökare och ett alldeles nytt vätgaslok. Den andra upplagan av Train & Rail på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades 8 maj 2025 i dur.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Annons:
Ulrika Heie, riksdagsledamot för Centerpartiet och ordförande i trafikutskottet, invigde lite i förbigående tåg- och spårmässan vid tisdagens första seminarium och hon efterlyste bland annat en politisk vision för den svenska järnvägen.
”Vi behöver ett gemensamt mål som alla kan sträva efter”, sade hon.
”Det finns beslut om satsningar på underhåll och nya järnvägssträckor och om lönsamheten för de statliga företagen i järnvägssektorn men det finns ingen övergripande vision för politiken.”
Maria Signal Martebo, vd i Alstom Sverige, var inne på samma spår och pekade på behovet av en systemtänk och helhetslösningar.
Fler besökare och utställare
Vid premiären för Train & Rail 2023 deltog 151 utställare och 3 037 besökare räknades in.
2025 ökade antalet besökare med 10 procent jämfört med 2023, till totalt 3 300 personer, och antalet utställare ökade med 15 procent till 174.
”Vi är otroligt nöjda med årets upplaga av Train & Rail. Intresset har varit enormt och vi har nästan enbart fått positiv feedback”, kommenterar Monika Johannesen Widholm, projektledare på Stockholmsmässan.


Bland utställarna finns de flesta stora och små aktörerna i järnvägsbranschen med förutom tågtrafikföretagen, alla från Nordisk referensgrupp för spårburna arbetsmaskiner till Alstom. Hitachi, Vossloh, VR Fleetcare, Infanord och Infrakraft.
BS Verkstäder på båda sidor av spåren
”Ett bra tillfälle att visa upp vad vi sysslar med, säger Anders Johansson, kvalitets- och säkerhetschef på BS Verkstäder i Falköping.
”Vi bygger ju ny godsvagnsverkstad på södra sidan av Västra stambanan och vi har nyligen färdigställt de första Kockumstrallorna som vi moderniserat för Infranord.”
Thomas Tydal, vd i Tydal Systems som haft ledartröjan i digitaliseringen av järnvägen sedan 2001, ville också knyta kontakter på mässan i Älvsjö.
Tydal leder digitaliseringen
”Vi har ju redan många av tågtrafikbolagen som kunder och vår app 1409.se används av 1 000-tals järnvägsanställda och privatpersoner men det finns fler företag som vi gärna skulle samarbete med”, säger Thomas Tydal.


Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Järnvägare som är intresserade av vad som kanske kan bli framtidens traktionssystem för tågtrafik på icke-elektrifierade banor får ta bussen till Älvsjö godsbangård där Pesa, Hankavik och Väte Rail visar vätgasloket SM42 6Dn.
”Uppmärksamheten kring vätgasloket överträffade alla våra förväntningar. Det märks att branschen är redo för framtidens teknik”, säger Monika Johannesen Widholm på Stockholmsmässan.
Uppmärksamheten kring vätgasloket överträffade alla våra förväntningar. Det märks att branschen är redo för framtidens teknik.
Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail
”Loket är avsett för tung växling”, säger Domil Guandowski från Pesa som medföljer på de korta demonstrationsturerna på godsbangården.
”Vi har testat med 3 200 tons tågvikt på plan mark och 900 ton i 15 promilles lutning och det går utmärkt.”
Hankavik hoppas att Väte Rail kan byta hela flottan av växlingslok, 25 stycken, till vätgaslok till år 2035.
Vätgasloket på turné
Pesa försäkrar att vätgasloket klarar 70 km tågdragning med batteridrift och när Train & Rail stänger för i år på torsdagseftermiddagen ger sig vätgasloket ut på en turné till Borlänge, Göteborg, Malmö och Trelleborg med hjälp av Traxxloket 482.049 innan återfärden till Polen ombord på tågfärja från Ystad.
Att loket till skillnad från diesellok rör sig nästan ljudlöst och är både klimat- och miljövänligt. Åtminstone om vätgasen produceras med grön el, talar för vätgasdrift men än så länge är det långt mellan tankställena för vätgas i Sverige.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tågtransporter hotas av nedläggning
Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
Bra början på 2025 för SJ
Ökad punktlighet, en kraftig ökning av antalet resenärer och betydligt bättre resultat än första kvartalet 2024. Första kvartalet 2025 blev ett bra kvartal för SJ.