Annons:

Publicerad: 2023-12-20

Triss i nya vd:ar hos MTR

Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. De ersätter därmed Joakim Sundh som valt att lämna MTR för en ny tjänst utanför koncernen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.

Anders Gustafsson och Lena Herrmann tillträdde sina nya vd-poster den 15 december. Oliver Bratton har sedan augusti arbetat inom tunnelbanan som senior rådgivare och tillträder rollen som vd den 8 januari 2024.

MTR Mälartåg har nyligen gått upp i trafik och ökat antalet avgångar på samtliga fem linjer sedan den nya tidtabellen lanserades den 10 december. Utökningen av trafiken är bland annat möjlig tack vare att många nya lokförare utbildats i MTR:s egen regi och utexamineras månaderna före och efter årsskiftet.

Anders Gustavsson började på MTR som vd för MTR Tech i augusti 2022. MTR Tech ansvarar även för fordonsunderhållet på Mälartåg. Tidigare har han bland annat varit vd för SJ Öresund AB som ansvarade för Öresundstågstrafiken. Anders Gustavsson kvarstår även som vd för MTR Tech.

Lena Herrmann är sedan augusti 2022 Sustainability & Operational Excellence Director på MTR Nordic och medlem i koncernledningen. Hon kvarstår i sin nuvarande roll vid sidan av vd-uppdraget. Lena har tidigare arbetat på bland annat SJ där hon haft roller som Strategi- och affärsutvecklingsdirektör samt Hållbarhetschef.

Oliver Bratton har lång erfarenhet från ledningsroller inom spårtrafikområdet, bland annat som Operations Director för MTR i Storbritannien. Han har även varit Network Operations Director på Network Rail, som är ägare och infrastrukturförvaltare för större delen av järnvägsnätet i Storbritannien. Han har också arbetat i ledande roller inom tunnelbanan i Newcastle och Sunderland, och faktiskt även med tunnelbanan i Stockholm, under sina år på MTR i Storbritannien.

Foto: MTR

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.