Annons:

Publicerad: 2025-01-18

Väte Rail köper 25 backkameror

Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.

I slutet av 2023 började Väte Rail testa och utvärdera bakkameror från RMD vid växlingsuppdrag i Trelleborgs hamn. Det senaste avtalet omfattar ytterligare 25 backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.

“Fördelarna med backkameran är uppenbara. Den eliminerar helt riskfyllda arbetsmoment och frigör personalen till andra uppgifter. Allt kameran registrerar kan följas online via en dashboard, vilket kan ge lokföraren extra stöd vid behov. Man ser mycket bra i färdriktningen, även om man vid dåliga väderförhållanden kan behöva backa lite långsammare”, säger Jan G Forslund, Väte Rail.

Arbetsmiljöverkets förbud

Efter flera incidenter och dödsolyckor beslutade Arbetsmiljöverket under 2024 att förbjuda åkning på fotsteg, med vite på 15 miljoner kronor för överträdelser. Förbudet, som endast gällde Green Cargo, var tänkt att träda i kraft 3 september, men efter ett överklagande sköts införandet av lagen upp till den 1 juni 2025.

“Troligen kommer förbudet att gälla samtliga operatörer. Vi har utvärderat backkameran med start 2024 och den fungerar utmärkt. Att undvika olyckor genom att ersätta farliga arbetsmoment med en kamera tjänar alla på”, säger Jan G Forslund.

RMD:s backkamera är redan i bruk hos flera svenska operatörer, som TX Logistik, Green Cargo, Väte Rail och CFL Cargo. Just nu pågår även tester hos tyska Havelländische Eisenbahn AG och finska Fenniarail OY.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Nyhet

Automatkoppel testas i ståltågen

I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.

Nyhet

Railcare har tömt lagret

Railcare har sedan tågtrafiken på norra delen av Malmbanan kunde återupptas i full utsträckning i juni förra året kört nästan all den järnmalm som lagrades i Pitkäjärvi under de tre tågstoppen mellan december och juni till väntande fartyg i Narvik.

Nyhet

Väte Rail i ny skepnad

Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.

Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.