Annons:
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
I slutet av 2023 började Väte Rail testa och utvärdera bakkameror från RMD vid växlingsuppdrag i Trelleborgs hamn. Det senaste avtalet omfattar ytterligare 25 backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
“Fördelarna med backkameran är uppenbara. Den eliminerar helt riskfyllda arbetsmoment och frigör personalen till andra uppgifter. Allt kameran registrerar kan följas online via en dashboard, vilket kan ge lokföraren extra stöd vid behov. Man ser mycket bra i färdriktningen, även om man vid dåliga väderförhållanden kan behöva backa lite långsammare”, säger Jan G Forslund, Väte Rail.
Arbetsmiljöverkets förbud
Efter flera incidenter och dödsolyckor beslutade Arbetsmiljöverket under 2024 att förbjuda åkning på fotsteg, med vite på 15 miljoner kronor för överträdelser. Förbudet, som endast gällde Green Cargo, var tänkt att träda i kraft 3 september, men efter ett överklagande sköts införandet av lagen upp till den 1 juni 2025.
“Troligen kommer förbudet att gälla samtliga operatörer. Vi har utvärderat backkameran med start 2024 och den fungerar utmärkt. Att undvika olyckor genom att ersätta farliga arbetsmoment med en kamera tjänar alla på”, säger Jan G Forslund.
RMD:s backkamera är redan i bruk hos flera svenska operatörer, som TX Logistik, Green Cargo, Väte Rail och CFL Cargo. Just nu pågår även tester hos tyska Havelländische Eisenbahn AG och finska Fenniarail OY.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Första Kockumstrallan ombyggd
BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.









