Annons:

Publicerad: 2025-01-18

Väte Rail köper 25 backkameror

Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.

I slutet av 2023 började Väte Rail testa och utvärdera bakkameror från RMD vid växlingsuppdrag i Trelleborgs hamn. Det senaste avtalet omfattar ytterligare 25 backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.

“Fördelarna med backkameran är uppenbara. Den eliminerar helt riskfyllda arbetsmoment och frigör personalen till andra uppgifter. Allt kameran registrerar kan följas online via en dashboard, vilket kan ge lokföraren extra stöd vid behov. Man ser mycket bra i färdriktningen, även om man vid dåliga väderförhållanden kan behöva backa lite långsammare”, säger Jan G Forslund, Väte Rail.

Arbetsmiljöverkets förbud

Efter flera incidenter och dödsolyckor beslutade Arbetsmiljöverket under 2024 att förbjuda åkning på fotsteg, med vite på 15 miljoner kronor för överträdelser. Förbudet, som endast gällde Green Cargo, var tänkt att träda i kraft 3 september, men efter ett överklagande sköts införandet av lagen upp till den 1 juni 2025.

“Troligen kommer förbudet att gälla samtliga operatörer. Vi har utvärderat backkameran med start 2024 och den fungerar utmärkt. Att undvika olyckor genom att ersätta farliga arbetsmoment med en kamera tjänar alla på”, säger Jan G Forslund.

RMD:s backkamera är redan i bruk hos flera svenska operatörer, som TX Logistik, Green Cargo, Väte Rail och CFL Cargo. Just nu pågår även tester hos tyska Havelländische Eisenbahn AG och finska Fenniarail OY.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Första DE 18-loket till Sverige

Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.