Annons:

Publicerad: 2024-09-25

Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Järnvägssträckan mellan Växjö och Alvesta är en av de mest belastade enkelspåriga järnvägarna i Sverige, med över 100 tåg varje dag. Det långsiktiga målet är ett dubbelspår på hela sträckan, men det är just sträckan Växjö–Räppe som legat med i planen som nu riskerar att prioriteras bort.

“Vi har både viljan och ambitionen att utveckla trafiken där kommunen har rådighet, men nu måste staten ta sitt ansvar och säkerställa att infrastrukturen som de ansvarar för håller måttet”, säger Malin Lauber (S), kommunstyrelsens ordförande.

I skrivelsen lyfter Växjö kommun hur Trafikverkets planer på att prioritera bort upprustningen kan hota regionens framtida tillväxt. Sträckan är redan hårt belastad och fler förseningar riskerar att slå hårt mot både näringsliv och boende i hela Sydostregionen.

“Flera företag i regionen har lyft hur viktig en bättre järnväg är för deras verksamheter. Många av dem är beroende av att järnvägen fungerar, både för att kunna behålla och rekrytera medarbetare men också säkra leveranser”, säger Maria Garmer (V), 1: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kommunen menar att dubbelspåret behövs för att förbättra kapaciteten, minska förseningarna och främja hållbara transporter i hela södra Sverige och att sträckan är en viktig länk i det internationella godsstråket Baltic-Link, samt spelar en strategisk roll för Sveriges försvar efter landets inträde i Nato.

“Det är inte bara en regional fråga – utan en nationell och internationell angelägenhet. Kust till kustbanan är en viktig länk i det europeiska godsstråket och får ökad betydelse med Sveriges Nato-medlemskap”, säger Pernilla Tornéus (M), 2: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

“Att investera i järnvägen handlar inte bara om infrastruktur – dubbelspår betyder färre förseningar, smidigare pendling och en starkare region. Det är också en viktig del i att bygga en hållbar framtid för kommande generationer”, säger Per-Olof Löfberg, enhetschef strategienheten.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor

Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.