Annons:

Publicerad: 2024-09-25

Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Järnvägssträckan mellan Växjö och Alvesta är en av de mest belastade enkelspåriga järnvägarna i Sverige, med över 100 tåg varje dag. Det långsiktiga målet är ett dubbelspår på hela sträckan, men det är just sträckan Växjö–Räppe som legat med i planen som nu riskerar att prioriteras bort.

“Vi har både viljan och ambitionen att utveckla trafiken där kommunen har rådighet, men nu måste staten ta sitt ansvar och säkerställa att infrastrukturen som de ansvarar för håller måttet”, säger Malin Lauber (S), kommunstyrelsens ordförande.

I skrivelsen lyfter Växjö kommun hur Trafikverkets planer på att prioritera bort upprustningen kan hota regionens framtida tillväxt. Sträckan är redan hårt belastad och fler förseningar riskerar att slå hårt mot både näringsliv och boende i hela Sydostregionen.

“Flera företag i regionen har lyft hur viktig en bättre järnväg är för deras verksamheter. Många av dem är beroende av att järnvägen fungerar, både för att kunna behålla och rekrytera medarbetare men också säkra leveranser”, säger Maria Garmer (V), 1: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kommunen menar att dubbelspåret behövs för att förbättra kapaciteten, minska förseningarna och främja hållbara transporter i hela södra Sverige och att sträckan är en viktig länk i det internationella godsstråket Baltic-Link, samt spelar en strategisk roll för Sveriges försvar efter landets inträde i Nato.

“Det är inte bara en regional fråga – utan en nationell och internationell angelägenhet. Kust till kustbanan är en viktig länk i det europeiska godsstråket och får ökad betydelse med Sveriges Nato-medlemskap”, säger Pernilla Tornéus (M), 2: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

“Att investera i järnvägen handlar inte bara om infrastruktur – dubbelspår betyder färre förseningar, smidigare pendling och en starkare region. Det är också en viktig del i att bygga en hållbar framtid för kommande generationer”, säger Per-Olof Löfberg, enhetschef strategienheten.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.