Annons:
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
FOTO: VR
Enligt statistik från Trafikverket ankom 81 procent av VR snabbtåg i tid till sin slutstation under perioden januari till mars 2025. Det kan jämföras med andra snabbtåg på sträckan som hade en punktlighet på 77 procent.
“Punktlighet är en av de saker som våra resenärer bryr sig allra mest om”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.
“Vi kan konstatera att vi är bäst på sträckan Stockholm–Göteborg, samtidigt är vi inte nöjda. Vi fortsätter att arbeta för att förbättra punktligheten för resenärerna.”
Förklaringen till att VR hade högst punktlighet på sträckan är dels att VR:s tåg orsakar mycket få förseningar, och dels ett fokus på att i möjligaste mån försöka köra ikapp mindre förseningar som orsakats av yttre faktorer.
Enligt Trafikverket var dessa yttre faktorer som orsakat förseningar under perioden exempelvis snöoväder, signalfel och obehöriga i spårområdet.
Samtidigt har underhållsarbeten på Västra stambanan inletts under kvartalet och påverkat trafiken, främst genom färre avgångar och omledda tåg.
“Underhållsarbetet har inneburit att vi har fått lägga extra mycket omsorg på vår trafikplanering”, säger Erik Wennerholm.
“Det har funnits en del oro att det även skulle orsaka sämre punktlighet, men hittills har det inte blivit så.”
Utöver punktligheten mäts även regularitet – andelen planerade avgångar som faktiskt körs. Under första kvartalet körde VR 99 procent av sina planerade snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
“Målet är att alla tåg ska komma fram i tid och vi vet att en utveckling av infrastrukturen behövs för framtiden”, säger Erik Wennerholm.
“Vi kommer att fortsätta att fokusera på det vi kan påverka själva, och samtidigt ge snabb och korrekt information så att försenade resenärer vet vad som gäller. När man har rätt till ersättning för en försening betalas den dessutom automatiskt ut för att förenkla för resenärerna.”
VR Snabbtåg hette tidigare MTRX, men är sedan maj 2024 del av finska VR Group.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
EQT köper A-Train
Riskkapitalbolaget EQT köper genom fonden Active Core Infrastructure 1 infrastrukturförvaltaren och tågoperatören A-Train av ett antal investera i Australien och Kina. Köpeskillingen är hemlig.
Infrakraft förvärvar Trackteam
Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
SJ kör vidare i Norge
SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund
Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.









