Annons:

Publicerad: 2024-10-12

VR:s snabbtåg byter namn till Grodan

Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.

Efter en omröstning bland resenärer byter ett av VR:s snabbtåg Stockholm – Göteborg namn till Grodan. FOTO: VR

Tåget som nu byter namn hette tidigare Rödluvan, vilket passade bra med det tidigare varumärket MTRX röda färg.

Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren har MTRX bytt namn till VR, de röda tågen har successivt blivit VR-gröna.

En del av förändringen är också att nu byta namn på tåget Rödluvan. Under en vecka har resenärer fått rösta på tre alternativ som har föreslagits av servicevärdar, lokförare och andra medarbetare på VR – Ei saa peittää, Grönluvan och Grodan.

Vinnare blev Grodan med 42 procent av rösterna. Ei saa peittää (får ej övertäckas på finska) fick 33 procent av rösterna och Grönluvan 25 procent. Totalt deltog 6 000 personer i omröstningen. Namnet offentliggjordes idag vid en dopceremoni på Stockholms Centralstation.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.