Annons:
Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Vy-tågen som görs mellan Oslo och Göteborg idag är grönmålade Type 74 som tillverkats av Stadler. De är av samma typ som de snabbtåg X74 som VR använder mellan Stockholm och Göteborg.
”Intresset för tåg till och från kontinenten ökar och 2023 fördubblade vi antalet avgångar mellan Oslo och Göteborg. Men vi har större ambitioner än så och kommer nu att testa ett sommartåg till Malmö”, säger Erik Røhne, vice vd för Vy tog i ett pressmeddelande.
Det är de goda förbindelserna till både Danmark och Europa från Malmö som är avgörande i Vys plan för sommartåget. Från Malmö är det enkelt att resa till Köpenhamn eller ta nattåget till Tyskland. Dessutom finns det bra anslutningar i Norge till både Bergensbanan och Dovrebanan.
”Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder nya resmöjligheter och det är naturligt för oss att utnyttja styrkan i att ha verksamhet i både Norge och Sverige. Vi tror att sommartåget kommer att bli populärt eftersom det gör det enklare att resa till Europa på ett miljövänligt sätt”, säger Erik Røhne.
En del av en långsiktig strategi.
Under 2023 fördubblade Vy antalet avgångar mellan Oslo och Göteborg och det har varit en stark tillväxt på denna sträcka under hela 2024. Linjen mellan Halden och Göteborg drivs utan statliga subventioner, vilket även gäller för linjen till och från Malmö.
”Vi ser fram emot att fortsätta vår satsning på internationell trafik. Om intresset är tillräckligt stort, och om sommartåget 2025 blir en succé, hoppas vi att det blir ett återkommande inslag varje sommar framöver”, säger Erik Røhne.
Annons:
Nästa steg blir tåg till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.
”Nu närmar vi oss en konkret lösning och vi ser fram emot att kunna ge mer information om detta under våren”, säger Erik Røhne.
Nattåg mellan Oslo och Köpenhamn
Vy är också intresserat av att titta närmare på ett nattåg direkt från Oslo till Köpenhamn och är involverade i den formella dialog som norska Jernbanedirektoratet har med de järnvägsbolag som har uttryckt intresse.
När förbindelsen över Fehmarn Bält öppnat kommer Vy också att överväga fler resmål i Europa.
Biljetter till sommartåget mellan Oslo och Malmö kommer att finnas till försäljning från mitten av april.
Tågen kommer att gå som två dagliga förlängningar av de nuvarande avgångarna mellan Oslo och Göteborg mellan 14 juli och 11 augusti. Avgång från Oslo S kl 08.14 och 16.15 och från Malmö kl 07.19 och 15.34. Restiden mellan Oslo S och Malmö är cirka 6 timmar och 10 minuter.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Kort väntan på lång vagn
På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börja trotjänarna M29 att skrotas.
Sprickor i rälerna ger tågförseningar
Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.
Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Sen avgång för Norient Express
Premiären för lyxtåget Norient Express har skjutits upp ett år. Hösten 2026 ska tåget rulla mellan Bergen och Bodø via Oslo och Trondheim.