Annons:
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

Generellt sett är det säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010. GRAFIK: Transportstyrelsen
Normalt omkommer mellan 90 till 100 personer varje år inom spårtrafiken. Det nationella målet innebär en halvering av antalet omkomna fram till 2030, en minskning till max 50:
“Antalet döda i spårtrafiken ökade tyvärr under förra året och som utvecklingen ser ut just nu blir det nationella målet svårt att uppnå. Om vi tittar på den senaste tioårsperioden samt tar hänsyn till att tågresandet har ökat, så har vi fortfarande skäl att tro att utvecklingen kan gå åt rätt håll – även om minskningen sker långsamt”, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Under 2024 omkom 104 personer på järnväg, 2 personer i tunnelbana och 1 person i spårväg. En majoritet av dödsfallen inom spårtrafik är självmord. Antalet varierar från år till år, men följer ofta förändringen av antalet totala självmord i Sverige.
Två arbetsplatsolyckor
Två anställda förolyckades under 2024. Den ena olyckan inträffade i samband med en plankorsningsolycka och den andra i samband med växling. De senaste åren har det årligen omkommit anställda inom järnvägen. Förutom de två arbetsplatsolyckorna var övriga omkomna plankorsningstrafikanter, obehöriga i spår eller vägtrafikant (en person, spårväg).
Generellt sett är det dock säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.
“Vi fortsätter arbeta för en bibehållen hög säkerhetsnivå inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler”, säger Jonas Bjelfvenstam.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.