Annons:
Vy tåg släppte biljetterna till jultrafiken redan 5 oktober. Snälltåget och Flixtrain började sälja tågresor i förra veckan, MTRX 20 oktober. Men det dröjer till 9 november innan det går att köpa SJ-biljetter till jultrafiken.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Martin Oscarsson
SJs tåg till Åre yr upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Annons:
Tyvärr blir det en exceptionellt dålig framförhållning i år eftersom Trafikverket är så sena med tågplanen.
Tobbe Lundell, presschef på SJ
Trafikverket publicerade 18 oktober tågplanen som gäller från 11 december i år, T23. Det var flera veckor senare än normalt och tågplanen är fortfarande inte komplett. Uppgifter om tågen på många mindre trafikerade banor och om tjänstetågen är ännu inte fastställda.
”Vi vågar inte chansa”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
”Vi kör många fler tåg än de andra företagen och har många fler anslutningar att ta hänsyn till. Vi måste ha hela bilden, eller åtminstone nästan hela bilden, klar för oss innan vi börja sälja biljetterna.”
SJ hoppas ha fått körplaner för de allra flesta tågen inklusive tjänstetågen inom ett par veckor så att man kan släppa biljetterna för tågen 11 december–12 mars om knappt tre veckor, 9 november.
SJ har flest anslutningar
”Det tar tyvärr ganska lång tid att kontrollera att alla anslutningar håller när tågen fått eller får några minuters tidigare eller senare ankomst- och avgångstider”, säger Tobbe Lundell.
SJ har fått ta emot många samtal och mail med frågor om biljetterna till jultrafiken de senaste veckorna.
”Tyvärr blir det en exceptionellt dålig framförhållning i år eftersom Trafikverket är så sena med tågplanen”, säger Tobbe Lundell.
”Fortfarande saknas körplaner för 15 procent av våra tåg, bland annat alla tåg mellan Göteborg och Karlstad.”
”Vi vill naturligtvis att kunderna i god tid ska kunna boka sina tågresor till jul- och nyårshelgen.”
MTRX släppte biljetterna i går
MTRX som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg släppte biljetterna till och med 26 februari i går, 20 oktober.
”Vi hade förberett oss väldigt väl och efter 36 timmars hårt arbete kunde vi släppa biljetterna på torsdagsmorgonen”, säger Filip Johansson, vd på MTRX.
”Torsdagen blev en av de bästa försäljningsdagarna vi någonsin haft. Vi har fått massor av frågor om biljetter till jultrafiken de senaste veckorna och när vi öppnade försäljningen blev det verkligen en rusning.
Snälltåget Malmö–Storlien vid Tångböle strax väster om Duved 28 mars 2021.
Trafikverket har ännu inte offentliggjort körplanerna för tjänstetågen vilket innebär att MTRX inte kan planera arbetsscheman för personalen.
Ovisshet för tågpersonalen
”Det medför att våra anställda ännu inte vet hur de kommer att arbeta före under helgerna och det är naturligtvis inte bra”, säger Filip Johansson.
”Trafikverkets problem med den nya tågplanen är ju ett stort bekymmer oss, för vår personal och framförallt för resenärerna. Det är många resenärer som hört av sig under hösten och varit oroliga för sina resor till släkt och vänner inför julen.”
Trafikverkets planering var så kraftigt försenad att vi började sälja biljetterna utan att veta exakt när trågen kommer att få köra. Hade vi väntat längre hade resenärerna köpt biljetter till flyg eller långfärdsbussar i stället.
Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg
Vy Tåg chansade friskt
Vy Tåg som kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland släppte biljetterna till jultrafiken redan för två veckor sedan, 5 oktober.
”Vi tvingades chansa”, säger Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg.
”Trafikverkets planering var så kraftigt försenad att vi började sälja biljetterna utan att veta exakt när trågen kommer att få köra.”
”Hade vi väntat längre hade resenärerna köpt biljetter till flyg eller långfärdsbussar i stället. Nattågen kommer från 11 december att gå ungefär som hittills i år så chansningen var inte så stor.”
Redan när Vy Tåg släppte biljetterna var intresset stort och när MTRX började sälja biljetter tågen mellan Stockholm och Göteborg blev det en ny peak.
”När SJ så småningom släpper biljetterna till sina tåg blir det säkerligen ett ordentligt lyft för oss, det är många som gör anslutningsresor till och från Stockholm och våra tåg där.”
Vy tåg kommer inom kort att börja sälja biljetter till sportlovstrafiken i februari.
Snälltåget har bokat nattåg sedan i somras
Snälltåget släppte biljetterna till jultrafiken mellan Stockholm och Malmö för en vecka sedan, 14 oktober. Men Snälltåget började redan i somras att sälja biljetter till nattågen till och från Jämtland och till nattågen till Alperna.
”Vi fick tidigt besked om de internationella tågen medan vi fått chansa på biljetterna till Jämtlandstågen”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.
”Det blev ungefär som hittills så nu vi får informera dem som köpt biljetter i höst att det kan bli avgångar och ankomster några minuter tidigare eller senare.”
Snälltåget har, enligt Andersson, under veckan sålt ganska många biljetter till tågen mellan Stockholm och Malmö.
”Men det är så koncentrerat resande dagarna före jul i år att även SJ säkerligen kommer att få fullbokade tåg trots att de inte öppnar biljettförsäljningen förrän i november”, säger han.
Flixtrain först med biljetter Stockholm-Göteborg
Flixtrain släppte biljetter till sina tåg samma dag som Snälltåget, det vill säga 14 oktober.
”Vi blev ju först med att sälja biljetter till tågen mellan Stockholm och Göteborg och vi har sålt väldigt många biljetter”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixtrain.
”Vi tyckte inte vi kunde vänta längre när Trafikverket blev så kraftigt försenade med tågplanen.”
”Det har blivit några mindre förändringar, upp till en kvart, i de tider våra tåg fått men vi kommer att informera alla våra kunder om ändringarna.”
Peter Ahlgren beklagar att tågresenärerna inte kunnat boka tågbiljetterna förrän långt in i oktober och att många banarbeten tvingar fram omledningar av tåg och bussersättning på delsträckor som Göteborg–Alingsås.
Flixtrain säljer till att börja med biljetter till och med 15 januari. Under jul- och nyårshelgen körs som mest 36 avgångar per vecka och med sex vagnar och 532 platser per tåg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo på plus
Rörelseresultatet för Green Cargo förbättrades med 60 miljoner kronor tredje kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året. Transportvolymerna minskade men intäkterna steg.
EU-beslut om spårkapacitet i vår
Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.
2022 års mest lästa artiklar
2022 är snart slut och 2023 står för dörren. Här en liten tidsresa som visar vad ni läsare tyckte var mest intressant på vår webbplats under året.
Risk för inställda tåg
Tågtrafikföretagen har ont om lokförare och ombordpersonal och kan tvingas ställa in tåg med kort varsel. Under pandemin utbildades färre förare. Resandet kan nå nya rekordnivåer i sommar.