Annons:

Publicerad: 2024-05-03

Onrail tar över NRE

DB Schenker lägger i december ner trafiken med North Rail Express som körts av Green Cargo mellan Oslo och Narvik. Men norska Onrail tar över stafettpinnen och får DB Schenker som största kund.

Text: Ulf Nyström

Onrail använder två inhyrda Eurodual-lok från Stadler i trafiken mellan Oslo och Trondheim via Röros när Dovrebanen är oframkomlig efter en broskada i slutet av förra sommaren. Bild från Alnabru-terminalen i Oslo. FOTO: Torbjørn Heide

Annons:

”Det blir ett stort steg för oss”, säger Henning Aandal, grundare och daglig leder i Onrail.

”Det är en utmaning att köra en så lång sträcka men vi siktar på att köra de snabbaste tågen mellan Oslo och Narvik.”

Direkttågstrafiken mellan Oslo och Narvik, cirka 200 mil, via Sverige inrättades 1993 som Arctic Rail Express (ARE) av NSB Gods med SJ Gods som partner.

Tågen kördes i många år av Cargonet, fd NSB Gods, i samarbete med Green Cargo men sedan de norska och svenska statliga godstågsbolagen gick skilda vägar har Cargonet kört tågen med inhyrd personal på svenska spår.

2011 tog DB Schenker upp konkurrensen med Cargonet med North Rail Express (NRE) och Green Cargo som operatör.

DB Schenker ger upp

Men efter 13 år har DB Schenker tröttnat. Green Cargo krävde betydligt bättre betalt för att köra vidare och förhandlingarna med andra godstågsoperatörer gav inga konkreta resultat.

Men när DB Schenker lägger ner börjar Onrail köra North Rail Express i egen regi med egen förarpersonal.

”Vi tror vi kan utveckla trafiken och förbättra lönsamheten”, säger Henning Aandal.

”Vi hoppas kunna köra sträckan på ner mot 24 timmar, några timmar snabbare än dagens tåg.”

”Dessutom kommer DB Schenker att transportera stura volymer med vårt tåg och vi har tecknat avtal med andra transportköprare om tågfrakter mellan Oslo och Narvik.”

Med North Rail Express transporteras i huvudsak livsmedel och andra dagligvaror norrut och fisk söderut.

Onrail hyr Traxx-lok

Onrail kommer att hyra Traxx-lok för tågen mellan Oslo och Narvik.

”Vi kommer så småningom att köra med två lok i varje tåg för att minska risken för störningar, för att kunna transportera mera sjömat, för att snabbt kunna ta oss upp för backarna på Ofotbanen och på Stambanan genom Övre Norrland och för att kunna accelerera lite snabbare efter alla tågmöten”, säger Henning Aandal.

Onrail planerar att använda norska lokförare på längre sträckor än Cargonet gör, kanske mellan Oslo och Ludvika och mellan Boden och Narvik.

”Vi kommer att anställa svenska lokförare för mellanliggande sträcka men vi vill ha så få lokförarbyten som möjligt för att få ner körtiden mellan Oslo och Narvik”, säger Henning Aandal.

Inledde godstågstrafik 2021

Onrail bildades redan 2003 av Henning Aandal men det dröjde till 2021 innan företaget drog igång godstågstrafik mellan Åndalsnes och Oslo sedan såväl Cargolink som Cargonet och Green Cargo misslyckats med att få lönsamhet i trafiken och tvingats kasta in handdukarna.

Henning Aandal grundade Onrail 2003 och är nu delägare och vd.
Onrail kör för närvarande två tågpar mellan Oslo och Bergen, två mellan Oslo och Trondheim och ett tågpar mellan Oslo och Stavanger. 21 maj återupptas trafiken mellan Oslo och Åndalsnes. Bilden från Roa station ett par mil norr om Oslo. FOTO: Tore Aarseth Ørstavik

När Green Cargo avslutade satsningen på norsk inrikestrafik 31 januari 2023 startade Onrail regelbunden godstågstrafik mellan Oslo å ena sidan och Trondheim, Bergen och Stavanger å den andra.

Sedan järnvägarbron på Dovrebanen över Gudbrandsdalslågen raserades av ovädret Hans sensommaren 2023 har godstågstrafiken mellan Åndalsnes och Oslo varit inställd och godstågen mellan Oslo och Trondheim har körts på Rörosbanen.

Eurodual på Rörosbanen

Onrail har använt inhyrda Eurodual-lok från Stadler i tågen mellan Oslo och Trondheim, loken är dieselelektriska med elmotorer som kan köras på ström från kontaktledning eller från en generator kopplade till en Caterpiller dieselmotor på 2 800 kW. Effekten vid kontaktledningsdrift är 6 150 kW.

Onrail använder inhyrda lok från European Loc Pool, Railpool, Nordic Re-Finance och Green Cargo för sin trafik.

Den reparerade järnvägsbroarna vid Ringebu tas i bruk 20 maj och Onrail återupptar dagen därpå godstågstrafiken mellan Åndalsnes och Oslo med Eurodual-loken när Traxx-lok åter kan dra godstågen hela vägen mellan Oslo och Trondheim.

Når en halv miljard i omsättning

Med den nya godstågsförbindelsen mellan Oslo och Narvik kommer Onrail, som ocskå utför terminaltjänsterna på flera håll i Norge, bland annat i Alnabru, att få en omsättning på cirka 500 miljoner norska kronor per år

Företaget ägs numera av Henning Aandal, investmentbolaget Pioneer Capital och ett antal anställda och styrelseledamöter.

För att klara expansionen tar företaget inom kort in nytt kapital.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.

Nyhet

Rekordfå tåg försenade förra året

Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.

Nyhet

Extrapengar till Vy Tåg

Vy Tåg som förra året gjorde en förlust på 460 miljoner kronor kan inom kort förstärka kassan med närmare 100 miljoner kronor. Norrtåg och Region Värmland tecknar nya avtal med det krisande tågtrafikbolaget.