Annons:
Minskat underhåll av järnvägarna
Regeringen vill öka vägunderhållet med en miljard kronor och minska underhållet av järnvägarna med 750 miljoner kronor. Det avslöjade infrastrukturminister Andreas Carlsson på måndagen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Om anslaget till Trafikverket för järnvägsunderhåll minskas med 750 miljoner kronor under 2023 kan det betyda att underhållsskulden i det svenska järnvägarna ökar ytterligare. Infranords liftmotorvagn i Söderströmstunneln mynning sommaren 2019.
Annons:
”Det finns mycket stora behov och vi har en underhållsskuld när det kommer till vägnätet”, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vid en pressträff på måndagen.
Regeringen satsar en miljard kronor på ökat vägunderhåll under 2023 så att Trafikverket kan genomföra underhållsåtgärder som beläggningsarbeten, linjemålning, broreparationer och trumbyten.
”Denna miljard kommer göra det möjligt för Trafikverket att göra viktiga underhållsåtgärder”, säger Andreas Carlson.
”Det bidrar till att säkerställa framkomligheten i hela landet och tryggar en konkurrenskraftig infrastruktur.”
750 miljoner kronor tas från järnvägsunderhållet. Enligt Andreas Carlson ska inte omfördelningen innebära sämre underhåll av järnvägarna och han uppger att Trafikverket har sagt att det är medel som man just nu inte har kapacitet att använda.
Trafikverket överraskat
”Det är nytt för oss”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Vi väntar på besked från regeringen vad omfördelningen av resurserna egentligen innebär, om den avser enbart 2023 eller en längre period.”
”Om järnvägsunderhållet dras ner med 750 miljoner kronor under 2023 får vi så snabbt det går utreda vilka konsekvenser det får, vi hoppas kunna återkomma med ett besked senare under denna vecka.”
Tågföretagen bekymrade
Tågföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för tågtrafik-och järnvägsföretagen, blev också överraskat av regeringens besked.
”Om järnvägsdunderhållet minskas med 750 miljoner kronor under 2023 är det naturligtvis väldigt bekymmersamt”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen.
”Men vi vet inte riktigt hur vi ska tolka uppgifterna från regeringen. Vissa år kan en del av underhållsanslaget till Trafikverket inte utnyttjas eftersom upphandlingar kan dra ut på tiden men om regeringen redan i förväg ger Trafikverket mindre anslag för att upphandla underhåll är det mycket oroande.”
”Det kan få stora konsekvenser för det redan eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sandahls vann striden om Arken
Göteborgs Hamn måste upphandla driften av kombiterminalen Arken. Driften tilldelades Gothenburg RoRo Terminal 2022 men Sandahl Logistik begärde överprövning. Förvaltningsrätten gick på Sandahls linje och domen har nu fastställts av Högsta Förvaltningsdomstolen.
MTR rustat för Mälardalen
Om ett par veckor tar MTR över Mälardalstrafiken. Efter en sommar då trafiken såg ut att haverera vid övertagandet verkar nu MTR få det mesta på plats till 12 december.
Ingen dröm för godstrafiken
Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods. Att köra genomgående godståg mellan Sverige och Tyskland bjuder fortfarande på utmaningar.
Kräver ökat stöd från staten
Vy Tåg och MTR vill ha ökat stöd från staten för förlorade intäkter under coronapandemin. Hoppet står till fortsatt återbetalning av banavgifter under vintern och en mer jämlik fördelning.