Annons:

Publicerad: 2022-11-07

Minskat underhåll av järnvägarna

Regeringen vill öka vägunderhållet med en miljard kronor och minska underhållet av järnvägarna med 750 miljoner kronor. Det avslöjade infrastrukturminister Andreas Carlsson på måndagen.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Om anslaget till Trafikverket för järnvägsunderhåll minskas med 750 miljoner kronor under 2023 kan det betyda att underhållsskulden i det svenska järnvägarna ökar ytterligare. Infranords liftmotorvagn i Söderströmstunneln mynning sommaren 2019.

Annons:

”Det finns mycket stora behov och vi har en underhållsskuld när det kommer till vägnätet”, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vid en pressträff på måndagen.

Regeringen satsar en miljard kronor på ökat vägunderhåll under 2023 så att Trafikverket kan genomföra underhållsåtgärder som beläggningsarbeten, linjemålning, broreparationer och trumbyten.

”Denna miljard kommer göra det möjligt för Trafikverket att göra viktiga underhållsåtgärder”, säger Andreas Carlson.

”Det bidrar till att säkerställa framkomligheten i hela landet och tryggar en konkurrenskraftig infrastruktur.”

750 miljoner kronor tas från järnvägsunderhållet. Enligt Andreas Carlson ska inte omfördelningen innebära sämre underhåll av järnvägarna och han uppger att Trafikverket har sagt att det är medel som man just nu inte har kapacitet att använda.

Trafikverket överraskat

”Det är nytt för oss”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

”Vi väntar på besked från regeringen vad omfördelningen av resurserna egentligen innebär, om den avser enbart 2023 eller en längre period.”

”Om järnvägsunderhållet dras ner med 750 miljoner kronor under 2023 får vi så snabbt det går utreda vilka konsekvenser det får, vi hoppas kunna återkomma med ett besked senare under denna vecka.”

Tågföretagen bekymrade

Tågföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för tågtrafik-och järnvägsföretagen, blev också överraskat av regeringens besked.

”Om järnvägsdunderhållet minskas med 750 miljoner kronor under 2023 är det naturligtvis väldigt bekymmersamt”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen.

”Men vi vet inte riktigt hur vi ska tolka uppgifterna från regeringen. Vissa år kan en del av underhållsanslaget till Trafikverket inte utnyttjas eftersom upphandlingar kan dra ut på tiden men om regeringen redan i förväg ger Trafikverket mindre anslag för att upphandla underhåll är det mycket oroande.”

”Det kan få stora konsekvenser för det redan eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Västtrafik stannar i regionen

Västtrafik sänker ambitionerna för gränsöverskridande trafik och lägger planerna på regionaltåg mellan Borås och Värnamo samt mellan Trollhättan och Halden på is. Tågen på Kinnekullebanan ska vända i Laxå eller Hallsberg.

Nyhet

Ny tågdepå i Nässjö

Nu blir det lite bättre. Om några år blir det mycket bättre. Invigningen av den nya tågdepån i Nässjö är viktigt steg mot fungerande regionaltågstrafik i Småland.

Nyhet

Mer detaljer om SJ:s nya snabbtåg

De första av SJ:s 25 nya snabbtåg beräknas sättas i trafik under andra halvåret 2026. Det handlar om sträckor som redan är byggda för topphastigheten 250 km/tim, till exempel Botniabanan samt delar av Ostkustbanan och Västkustbanan.

Nyhet

Ingen Lint till Värmland

Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.