Annons:

Publicerad: 2023-04-27

“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”

Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken. Det krävs fler utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker för att möta behoven i Stockholm-Mälarregionen, som står för en stor del av Sveriges järnvägstransporter.

En viktig pusselbit är att det behövs ändamålsenliga järnvägstekniska övningsanläggningar för de studerande i närområdet. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige.

Kartläggningen visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i Stockholm-Mälarregionen som kan bidra till fler utbildningsmöjligheter. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar och tillgänglighet är en nyckelfaktor. Låga ekonomiska incitament är dock ett hinder för etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar och järnvägsutbildningar.

Mälardalsrådet överlämnar kartläggningen med förväntan om att fler järnvägstekniska övningsanläggningar på sikt etableras i Stockholm-Mälarregionen.

Hallsbergs rangerbangård. Foto: Kasper Dudzik

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Upphandling för pendeltåg i Stockholm avbruten

Region Stockholms trafiknämnd har beslutat att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken på grund av bristande konkurrens. Fem av sex initialt intresserade operatörer drog sig ur och endast ett anbud inkom, vilket ansågs otillräckligt för att säkerställa ett stabilt och långsiktigt avtal.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Notis

Tragisk olycka nära Uddevalla

På måndagsförmiddagen krockade ett av Västtrafiks tåg med en lastbil. Olyckan fick en mycket tragisk utgång då lokföraren omkom av de svåra skadorna som uppstod. Anhöriga har underrättats.

Notis

Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.