Annons:
“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”
Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken. Det krävs fler utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker för att möta behoven i Stockholm-Mälarregionen, som står för en stor del av Sveriges järnvägstransporter.
En viktig pusselbit är att det behövs ändamålsenliga järnvägstekniska övningsanläggningar för de studerande i närområdet. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige.
Kartläggningen visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i Stockholm-Mälarregionen som kan bidra till fler utbildningsmöjligheter. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar och tillgänglighet är en nyckelfaktor. Låga ekonomiska incitament är dock ett hinder för etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar och järnvägsutbildningar.
Mälardalsrådet överlämnar kartläggningen med förväntan om att fler järnvägstekniska övningsanläggningar på sikt etableras i Stockholm-Mälarregionen.
Hallsbergs rangerbangård. Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
RMD tecknar samarbetsavtal med Transitio
Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag tecknat ett samarbetsavtal med AB Transitio som en del i Trafikverkets innovationsupphandling "Mätning av infrastruktur från järnvägsfordon" (MAJ).
Nordiskt samarbete i fokus på Elmia
I samband med Elmia Nordic Rail kommer dagskonferensen ”Nordisk dag” att äga rum den 11 oktober. En konferens som kommer att fokusera på flera viktiga områden, bland annat utvecklingen av den nordiska järnvägen inom Europa, grön omställning och aktuella transportkorridorer.
Direkttåg Stockholm–Båstad i sommar
För femte sommaren i rad förlänger MTRX en tågrutt från Stockholm hela vägen till Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm och Båstad.
Fyra tåg i timmen till Köpenhamn
Pågatågen nya tidtabeller och fler resmöjligheter från och med 10 december 2023. Samtliga Öresundståg är upprustade inför T24. Inredningen har bytts ut och tågen har målats utvändigt.