Annons:

Publicerad: 2023-05-24

Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm

Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024. Beslutet meddelades av trafiknämnden i Region Stockholm den 23 maj.

– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan i dag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan. Jag förväntar mig att AB Stockholms Spårvägar kommer att utföra det nya uppdraget på bästa tänkbara sätt, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL.

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.

– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot beskedet. Företaget har den kapacitet som krävs för att växa och vi ser fram emot att leverera en stabil kollektivtrafik till alla våra gamla och nya resenärer, kommenterar Göran Bergström vd för AB Stockholms Spårvägar.

Det totala värdet på kontraktet beräknas ligga mellan 5,6–6,6 miljarder kronor. Sammantaget handlar det om över 100 fordon, 78 stationer och 150 000 resenärer dagligen.

Foto: Magnus Gillberg

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort

För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.

Notis

Färre kilometer järnväg för varje svensk

Antalet kilometer järnväg per invånare minskade med 14 procent mellan 2005–2021 i Sverige. Stockholm, Skåne och Västra Götaland är bland de regioner i Europa som har haft mest negativ utveckling av järnvägstätheten. Detta visar en ny rapport från COWI.