Annons:
Intensiv arbetsvecka på Södra stambanan genomförd
Under sju dagar genomfördes en mängd banarbeten på Södra stambanan. 35 mil av en av landets mest trafikerade sträckor stängdes av när Trafikverket använde ett nytt tillvägagångssätt för upprustning av järnvägen.
Under vecka 24, 12–19 juni, byttes växlar och spår, kontaktledningar rustades och kommunikationsutrustning i ett femtiotal teknikhus på Södra stambanan och den anslutande Kust till kust-banan uppdaterades. Alltihop genom ett stort antal både större och mindre ihopsamlade arbeten som annars skulle behövts genomföras var för sig vid olika tidpunkter under året.
– Under vecka 24 använde vi ett nytt koncept, dels för att få till ett effektivt och smart järnvägsunderhåll och dels för att påverka person- och godstrafiken så lite som möjligt. Hade vi inte samlat ihop de här banarbetena till en och samma vecka så hade de stoppat upp resor och transporter punktvis över en längre period, säger Jenny Nilsson, Trafikverkets projektledare med ansvar för samordningen av veckan.
En avstängning av en så hårt trafikerad sträcka som Södra Stambanan i en hel vecka passerar inte obemärkt förbi. Trafikpåverkan blir stor, med stopp och längre restider som följd. Busstrafik behöver ersätta tåg på vissa sträckor och tåg leds om via andra sträckningar än normalt. Ett sextiotal banarbeten genomfördes men några arbeten drabbades av förseningar mot slutet och spåren kunde inte öppnas när det var tänkt, vilket orsakade ytterligare påverkan på tågtrafiken.
– Vi beklagar det stök som förseningarna i banarbetena orsakade. Men nu har vi genomfört de här sextiotalet arbeten som var nödvändiga för att möta en ökande efterfrågan på resor och transporter och för att bättre skapa förutsättningar för en mer tillförlitlig och punktlig tågtrafik framöver, fortsätter Jenny Nilsson.
Jenny Nilsson, projektledare, Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen.
ANNONS:
Fler notiser
Lägre axellast på Malmbanan
Trafikverket sänkte strax före jul största tillåtna axellast från 30 till 25 ton på Malmbanan mellan Råtsi och Gällivare. LKAB kan lasta 20 procent mindre i varje vagn och tvingas nu köra fler tåg.
Bedräglig statistik om flygresandet
Försäljningen av inrikesflyget ökade i april, jämfört med samma period året innan. Samtidigt minskade köp av tågresor inom landet. Det här visar färsk statistik från Svenska Resebransch Föreningen (SRF).
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo. Säkerhetsintyget gäller i fem år och omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Godstågen nyttjar järnvägen mest effektivt
Hur hårt utnyttjad är egentligen den svenska infrastrukturen? Vad kan vi göra åt det? Knepiga frågor som Mats Nyblom försöker bringa lite klarhet i.