Annons:
Intensiv arbetsvecka på Södra stambanan genomförd
Under sju dagar genomfördes en mängd banarbeten på Södra stambanan. 35 mil av en av landets mest trafikerade sträckor stängdes av när Trafikverket använde ett nytt tillvägagångssätt för upprustning av järnvägen.
Under vecka 24, 12–19 juni, byttes växlar och spår, kontaktledningar rustades och kommunikationsutrustning i ett femtiotal teknikhus på Södra stambanan och den anslutande Kust till kust-banan uppdaterades. Alltihop genom ett stort antal både större och mindre ihopsamlade arbeten som annars skulle behövts genomföras var för sig vid olika tidpunkter under året.
– Under vecka 24 använde vi ett nytt koncept, dels för att få till ett effektivt och smart järnvägsunderhåll och dels för att påverka person- och godstrafiken så lite som möjligt. Hade vi inte samlat ihop de här banarbetena till en och samma vecka så hade de stoppat upp resor och transporter punktvis över en längre period, säger Jenny Nilsson, Trafikverkets projektledare med ansvar för samordningen av veckan.
En avstängning av en så hårt trafikerad sträcka som Södra Stambanan i en hel vecka passerar inte obemärkt förbi. Trafikpåverkan blir stor, med stopp och längre restider som följd. Busstrafik behöver ersätta tåg på vissa sträckor och tåg leds om via andra sträckningar än normalt. Ett sextiotal banarbeten genomfördes men några arbeten drabbades av förseningar mot slutet och spåren kunde inte öppnas när det var tänkt, vilket orsakade ytterligare påverkan på tågtrafiken.
– Vi beklagar det stök som förseningarna i banarbetena orsakade. Men nu har vi genomfört de här sextiotalet arbeten som var nödvändiga för att möta en ökande efterfrågan på resor och transporter och för att bättre skapa förutsättningar för en mer tillförlitlig och punktlig tågtrafik framöver, fortsätter Jenny Nilsson.

Jenny Nilsson, projektledare, Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen.
ANNONS:
Fler notiser
DB Cargo utökar intermodal trafik till Sverige
DB Cargo Full Load Solutions utökar sin intermodala trafik mellan Sverige och Tyskland, Nederländerna och Belgien.
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Trafikverket tror på MPK
Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.
Malmbanan återöppnas 7 mars
Malmtågstrafiken och övrig godstågstrafik på nordligaste delen av Malmbanan kan, enligt Trafikverkets senaste prognos, återupptas klockan 16.00 torsdag 7 mars.