Annons:
Rekordår för Arlanda Express
Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard/Wikipedia
Arlanda Express har under helåret 2024 uppnått en punktlighet på 95,6 procent över totalt 60 266 avgångar.
”Vi vet att smidiga och pålitliga resor är viktigt för våra resenärer, därför är vi väldigt stolta över att vara det punktligaste tågbolaget i Sverige”, säger Magnus Zetterberg, vd A-Train AB.
Arlanda express har även under 2024 uppnått nettonollutsläpp inom scope 1 och 2 i den egna verksamheten ett år tidigare än planerat. Tillsammans med andra tågbolag som trafikerar Arlandabanan, har Arlanda express under året flyttat 5,3 miljoner personer från vägtransport via E4 till spårbunden trafik. Sedan starten 1999 har 100 miljoner resenärer valt att resa spårbundet och klimatsmart på Arlandabanan.
”Vi är glada att förbättra tillgängligheten till Arlanda flygplats, vilket stärker både Stockholms och Sveriges konkurrenskraft. Att vi redan 2024 uppnått våra nettonoll-mål är ett betydande framsteg i vårt hållbarhetsarbete och understryker vårt engagemang för att minska vår miljöpåverkan”, Magnus Zetterberg, vd A-Train AB.
Arlanda express erbjuder sedan 1999 resenärer att resa mellan Stockholms central och Stockholm Arlanda flygplats. Resan tar 18 minuter och företaget har över 60 000 årliga avgångar. Arlanda express ägs och drivs av A-Train AB.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.