Annons:
Nya tågplanen fastställd
Trafikverket fastställde 22 september tågplanen för nästa år i enlighet med järnvägsbranschens överenskommelse. Det gör att järnvägsföretagen kan fortsätta enligt plan med planeringen av sin trafik för 2024.
Den nya tågplanen innehåller tidtabeller som ska användas från den 10 december och under nästa år. I den nya tågplanen har Trafikverket planerat utifrån fler ansökningar än någonsin från järnvägsföretagen om att få köra tåg. Totalt är det 52 järnvägsföretag som ansökt om tåglägen.
– Det är första gången som Trafikverket varit så långt framme i färdigställandet av en tågplan när den fastställs. Vi har gjort klart 99,6 procent av grundplanen, vilket skapar ett bra utgångsläge för nästa år, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, Trafikverket.
Även cirka 1 700 banarbeten har planerats in i tågplanen och vid fler av de stora banarbetena än tidigare är trafiken redan anpassad inför nästa år. Trafikverket ser att det digitala planeringssystemet har börjat leverera det som var avsikten när det infördes förra året, samtidigt som utveckling återstår för att nå systemets fulla potential.
– Planeringssystemet är en förutsättning för att driva utvecklingen av järnvägen och kunna få plats med fler tåg och arbeten i spåren, säger Anna Ericsson.
Ökad framförhållning i tågplaneringen inför banarbeten
Samtidigt har Trafikverket sedan i våras genomfört åtgärder och ökat framförhållningen i tågplaneringen för den trafik som behöver planeras om inför banarbeten. Åtgärderna har bland annat bidragit till bättre fungerande system och effektiviserad planering. Trafikverket förstärker även verksamheten med de resurser som krävs för att komma framåt snabbare med planeringen.
– Vi arbetar intensivt för att säkerställa fortsatt ökad framförhållning och nå milstolpen på 10 veckor i oktober. Ytterligare insatser pågår och är planerade för hösten för att säkerställa att vi når kravet på 18 veckor när vi går in i nästa års tågplan i december, avslutar Anna Ericsson.
Bakgrund
- Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen.
- Tågplanen innehåller såväl tidtabell för persontåg och godståg som tidplan för banarbeten.
- En vanlig dag under 2022 reste 420 000 personer med något av de 3 200 persontåg som avgick. På samma spår kör 530 godståg varje dygn.
- Långväga tågresor har ökat med 50 procent från 1990 till 2022, från 14 till 21 miljoner resor.
- Det regionala tågresandet har ökat med 270 procent från 1990 till 2022, från 82 till 222 miljoner resor.
Krösatåg Y32 i Jönköping 1 maj 2013 med Vättern i bakgrunden. FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.
Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Åter tågtrafik i norr
Från klockan 18 på fredagskvällen går det åter att köra tåg norr Vännäs. Men tågtrafikbolagen drar igång sakta och försiktigt. Green Cargo väntar till lunchtid på söndag.
Ökad mognad i branschen 2023
Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.



