Annons:
Vossloh skriver ramavtal med Banedanmark
Vossloh utökar sin marknadsandel avsevärt i Danmark. Nyligen slöts två ramavtal med den statliga järnvägsoperatören Banedanmark för leverans av växelsystem och motsvarande reservdelar med en löptid på fyra år och en total volym på cirka 40 miljoner euro. Båda avtalen är försedda med optioner och kan förlängas av Banedanmark två gånger med ytterligare två år.
Vossloh kommer att etablera en lokal montageanläggning på cirka 3 000 kvadratmeter intill Banedanmarks produktionsanläggning för betongsliprar i Fredericia. Den lokala anläggningen gör det möjligt för Vossloh att leverera järnvägsinfrastruktur och komponenter till Banedanmark med korta ledtider, på ett mycket kostnadseffektivt och ekologiskt hållbart sätt.
“Norra Europa har varit en viktig marknad för oss vad gäller växelsystem i flera år. Bara under 2022 genererade vi försäljningsintäkter på cirka 130 miljoner euro på den nordeuropeiska marknaden. Ordern från Banedanmark stärker vår marknadsposition avsevärt på den viktiga danska marknaden”, säger Camilla Helgesson, Country Manager Sweden Vossloh Nordic Switch Systems AB.
“Vi ser fram emot ett förtroendefullt, långsiktigt och – inte bara ur geografisk synvinkel – nära samarbete. Vårt tydliga kundfokus har återigen visat sig vara rätt väg och spelade en avgörande roll för att vinna detta kontrakt”, säger Jan Furnivall, COO för Vossloh AG.
MFB IC3-tog vid Randers. FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
Dra nya järnvägen Borås–Göteborg över Lerum
Det tycks finnas en uppenbar risk för att bygget av en ny modern järnväg mellan Göteborg och Borås kommer att försenas. Det skriver Bo Carlsson i denna debattartikel.
Effektiv snöslunga på Malmbanan
Den schweiziska snöslungan kan kasta undan två ton snö i sekunden. Nu håller den Malmbanan öppen för tågen när stormen viner och snön vräker ner.
Många spårarbeten i Stockholm i sommar
Under sommaren när många är lediga genomförs flera större arbeten i Stockholmsregionen. Bland annat ska Norra Danviksbron totalrenoveras för att hålla i 100 år till.
Nyckelfärdigt spårvägsbygge effektivare
Billigare och 15 procent snabbare byggnation – och lägre livscykelkostnader. Ett kontrakt på 30 år har gett Reims en effektiv spårväg.