Annons:
Nya manöversystem till t-banan
Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Signaler, kablar och ställverk blir kvar när tunnelbanans blå och röda linjer får nytt namnöversystem från Cactus Rail. Bild från Slussen mot Gamla Stan.
”Det är ett genombrott för oss”, säger Viktor Jakobsson, säljchef på Cactus Rail.
”Vi utvecklar manöversystememet, vi installerar det och vi ska underhålla det i 25 år. Genom återanvändning av befintlig signalteknik förkortas tidplanen.”
De nuvarande manöversystemen för tunnelbanans blå och röda linjer är 50 år gamla, de levererades av amerikanska Union Switch & Signal.
”Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte”, säger Viktor Jakobsson.
Tilldelningen överklagades
Cactus Rail tilldelades kontraktet på det nya manöversystemet för snart ett år sedan men tilldelningen överklagades och först nu står det klart att det blir Cactus Rail som får leverera det nya systemet.
Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte.
Viktor Jakobsson, säljchef Cactus Rail
Signaler, kablar och ställverk, ett vid varje station på de två tunnelbanesystemen, blir kvar.
”Det finns ingen anledning att byta dem”, säger Viktor Jakobsson.
”Med det nya manöversystemet i trafikledningscentralerna får trafikledarna ett enklare och snabbare system att arbeta med.”
Annons:
Cactus Rail med huvudkontoret i Mölndal har tidigare levererat manöversystemet TMS till lokalbanorna i Stockholmsområdet som Roslagsbanan och Saltsjöbanan och till Inlandsbanan.
Mest och minst trafik
”Utbyggnaden av manöversystemet för Inlandsbanan fortsätter och fler driftplatser integreras fortlöpande i systemet”, säger Viktor Jakobsson.
Tunnelbanan i Stockholm har över 250 miljoner passagerare årligen. Inlandsbanan har kanske 20 000 om året.
Därmed kan Cactus Rail med 20 anställda stoltsera med att leverera manöversystem till Sveriges mest trafikerade och Sveriges minst trafikerade banor.
”Vårt TMS-system integrerar ny och gammal utrustning i tunnelbanan och det blir samma system i tunnelbanan som på lokalbanorna vilket underlättar det dagliga arbetet och underhållet”, säger Viktor Jakobsson.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sprängningarna för Västlänken har börjat
På torsdagsmorgonen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken. Sprängningen skedde under Otterhällan. Om ett halvår börjar sprängningarna under Landala.
Allt fler nöjda med SJ
Tågresandet ökar, kunder är mer nöjda och personalen är mer nöjd. Men resultatet försämrades för SJ under tredje kvartalet.
Långt tågstopp efter urspårning
Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12.30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget, som var på väg från Stockholm till Sundsvall, hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
SJ går som tåget
Ett havererat X2000-tåg, massiva förseningar och många inställda tåg drog ner resultatet för SJ under fjärde kvartalet förra året. Men helåret gav en halv miljard i vinst.