Annons:
Nordic Rail igång för fjortonde gången
På tisdagen inleddes Nordic Rail i Jönköping. Det är den fjortonde järnvägsmässan på Elmia men konkurrensen med Stockholmsmässan om branschens intresse är en utmaning.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Nordic Rail på Elmia i Jönköping har i år samlat 145 utställare av allt från tvåvägshybridfordon till stolstyger.
Annons:
”Det känns bra så här långt”, säger Magnus Ringqvist, mässansvarig på Elmia Nordic Rail.
”Vi har 145 utställare i år och hoppas på många besökare.”
Den första järnvägsmässan med namnet Nordic Rail ägde rum på Elmia 1995. Om två år, i oktober 2025, blir det 30-årsjubileum när den 15:e mässan slår upp portarna.
Mässan 2021 ställdes in på grund av pandemin men redan 2019 togs ett par beslut inför framtida mässor.
Fokus på järnvägen
”Vi beslöt att renodla utställningen till att enbart omfatta järnvägsbranschen”, säger Magnus Ringqvist.
”2019 hade vi ju även Nordic Transport med åkerinäringen och lastbilsbranschen men det blev för splittrat.”
”Dessutom beslöt vi att välja ett snabbare format för seminarierna. Vi har tagit bort heldagsseminarierna och satsar i år i stället på ett stort antal korta presentationer av aktuella ämnen som ERTMS, spårkapacitet, kompetensförsörjningen digitaliseringen och hybridtekniken.”

Henrik Reuterdahl. affärsutvecklare på Järnvägsmuseet i Gävle, berättar om järnvägens historia under 150 år. Nästa år återinvigs Järnvägsmuseet efter ombyggnad.
I slutet av april i år var det premiär för järnvägsmässan Train & Rail på Stockholmsmässan i Älvsjö med seminarier och 150 utställare.
Att Train & Rail påverkat Nordic Rail är helt klart. Antalet utställare än något färre än 2019 men då pågick Nordic transport samtidigt.
”En ny aktör påverkar oss naturligtvis”, säger Magnus Ringqvist.
”Det finns två mässor och många seminarier att välja bland för folk i järnvägsbranschen. Vi tvingas vara på tå och jobba ännu hårdare.”
3 500 besökare 2019
2019 hade Nordic Rail 3 500 besökare. Hur många det blir i år återstår att se, mässan pågår till och med 11 oktober.
Peter Stjernfelt, marknadschef på Goldschmidt Sweden som tillverkar tvåvägsfordon för kontaktledningsarbeten, hoppas på många besökare i år.
”Vi har inte varit här de senaste åren men nu vill vi visa upp vårt nya hybridfordon som kan köras på batterier eller diesel”, säger han.
”Vi träffar befintliga kunder och hoppas träffa nya kunder. Faller det väl ut i år kommer vi tillbaka 2025.”
BLS Rail visade upp sig
Tomas Medzech är vd i BLS Rail och positiv till de möjligheter Nordic Rail erbjuder.
”Vi står ju på tre ben, lokuthyrning, godstågstrafik och reservdelsförsörjning, och Nordic Rail är ju ett ypperligt tillfälle visa upp oss för kollegor i järnvägsbranschen”, säger han.
”Det börjar ju bli brist på reservdelar till många gamla svenska lok som fortfarande gör stor nytta så det borde finnas ett behov av upparbetade komponenter.”
”Det vore synd om konkurrensen mellan Stockholmsmässan och Elmia skulle medföra att det inte blir någon järnvägsmässa i Sverige”, säger Tomas Medzech.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
VR efter Vy i norr
VR Sverige tar över tågkörningen för Norrtåg från december 2025. VR:s vinnande anbud var på 3,2 miljarder kronor. Anbudet från Vy Tåg, som nu kör tågen, var på 3,6 miljarder kronor.
100 miljarder för automatkoppel
Automatkoppel gör godstågstrafiken lite snabbare och mycket säkrare. Men kostnaden är enorm. Att förse Europas 500 000 godsvagnar beräknas kosta 50-100 miljarder kronor.
Väntan på nya spår i väst och syd
Regeringen stoppade 2022 utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg. Den 2 oktober förlängdes pausen för projektet Göteborg–Borås, men regeringen lovar snara besked om stråket Göteborg–Borås och nya spår i Skåne.
Rekordsommar på svenska tåg
Fritidsresandet med tåg har slagit alla rekord sommaren 2022. Samtliga stora tågtrafikföretag rapporterar kraftigt ökat resande jämfört med förra sommaren och flera noterar fler resenärer än 2019, året innan pandemin.